ثبت مراسم یادمان یاس کبود در فهرست میراث فرهنگی ناملموس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از ثبت مراسم یادمان یاس کبود در فهرست میراث فرهنگی ناملموس خبر داد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سید مؤید محسن نژاد گفت: مراسم یادمان یاس کبود در روستای فتح‌آباد شهرستان خفر استان فارس در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: این آیین منحصربه‌فرد که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بارنگ و بوی خاصی برگزار می‌شود، برگرفته از سنت دیرینه مردم روستای فتح‌آباد است که به‌منظور حفظ این آیین و سنت حسنه با تلاش‌ها و حمایت‌های وزارت متبوع در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

او تصریح کرد: سنت حسنه یادمان یاس کبود پیشینه‌ای بیش از ۱۵۰ سال دارد که نسل به نسل منتقل‌ شده است و در این مراسم مردم روستا به مدت حداقل ۴۵ روز تا ۶۰ روز مشغول فضاسازی یادمان بوده و در طول این مدت مهمانان زیادی از سایر روستاها و شهرستان‌های هم‌جوار جهت کمک در فضاسازی یادمان حضور یافته و میهمان مردم روستا هستند.

محسن نژاد ادامه داد: درگذشته شب شهادت حضرت زهرا (س) مردم بر روی پشت‌بام خانه‌های خود می‌رفتند و نام مبارک ایشان را فریاد می‌زدند و ذکر یا زهرا (س) سر می‌دادند و در شب شهادت، مردم همانند ایام محرم با استفاده از چوب و برگ نخل، کتل (تابوت) سربسته‌ای ساخته و در تمامی کوچه‌های قلعه همراه با روضه و عزاداری می‌گرداندند و تشییع‌جنازه نمادین را انجام می‌دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بیان کرد: در این آیین، مراسم دیگ جوش یکی از برنامه‌های عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) بوده که تعدادی از زنان و مردان در محل برگزاری مراسم، اجاق‌هایی با خشت و گل درست می‌کردند و هر کس به‌قدر توانایی خود مواد مورد نیاز دیگ جوش یا به قول امروزی‌ها پخت آش را تهیه می‌کردند.

او ادامه داد: دسته عزاداری درحالی‌که تابوت نمادین آن حضرت را بر دوش داشتند، با گذشتن از کوچه‌ها، در پایان در محل برگزاری مراسم دورهم جمع می‌شدند و با روشن کردن شمع دورتادور تابوت، به شیون و زاری می‌پرداختند و بعد از عزاداری همگی دور یک سفره آش نذری که پخته‌ شده بود را اطعام‌ می‌کردند.

محسن نژاد افزود: با توجه به گذشت زمان شکل برگزاری مراسم نیز تغییراتی داشته است به‌طوری‌که پس از ماه صفر با اعلام هیئت‌امنای یادمان یاس کبود و طبق برنامه‌ریزی و طراحی‌هایی که از قبل انجام‌شده، فضاسازی مجموعه یادمان آغاز می‌شود و در همان خانه‌های قدیمی در قلعه که امروز خالی از سکنه است و به متولیان یادمان واگذار شده، زندگی‌نامه حضرت زهرا (س) اعم از زندگی اجتماعی، فرزندداری، همسرداری، مصائب، رشادت‌ها و ... آن حضرت و دیگر اهل‌بیت علیهم‌السلام، با توجه به محتوای مشخص‌ شده در هرسال به‌صورت تجسمی با استفاده از تندیس، لباس و پارچه به نمایش درمی‌آید و نمایشگاهی به مدت ۲۰ روز برگزار می‌شود که بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و در این کار همه مردم با اعتقاد خاصی که به حضرت زهرا (س) دارند اعم از زنان و مردان، دختران و پسران، کوچک و بزرگ دست‌به‌دست هم می‌دهند و هر کاری که بتوانند انجام می دهند و مردم از جای جای مختلف برای بازدید به این روستا می آیند که سالیانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰ هزار نفر از این یادمان بازدید می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092001097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha