چین حفاظت از دیوار بزرگ را در بحبوحه تهدیدات انسانی تقویت می‌کند

در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده درباره وضعیت رو به وخامت دیوار بزرگ چین، مقامات میراث فرهنگی چین اخیرا بخشنامه‌ای صادر کردند که در آن اقدامات تقویت‌شده برای حفاظت از این ساختار نمادین را تشریح کرد.

به‌گزارش میراث آریا، دیوار بزرگ چین با تهدیدات چندوجهی مواجه است که عوامل انسانی مانند روش‌های حفاظتی نامناسب، پروژه‌های صنعتی غیرقانونی، توسعه بی‌نظم گردشگری و تأثیر آب و هوای طبیعی را در بر می‌گیرد.

اداره ملی میراث فرهنگی چین به مقامات سطح پایین‌تر دستور داده است که با سایر ادارات دولتی محلی در انجام بررسی‌های جامع و طبقه‌بندی منابع دیوار بزرگ همکاری کنند. باید با هماهنگی این ادارات برنامه‌های خاصی برای حفاظت اندیشیده شود.

این دستورالعمل با تاکید بر حفظ بخش‌هایی که هنوز دارای ساختمان هستند، تلاش‌هایی را برای حفظ یکپارچگی سازه و حفظ اطلاعات تاریخی می‌طلبد. برای مناطقی که ساختمان‌ها فروریخته یا نابود شده‌اند، تمرکز باید بر حفظ مکان به شکلی که به وضوح مشخص شده است، با ممنوعیت‌های شدید در مورد نوسازی یا بازسازی در مقیاس بزرگ باشد.

در رابطه با توسعه گردشگری، دولت برنامه‌ریزی محتاطانه، ممانعت از توسعه پروژه‌های زیرساختی خطرناک مانند مسیرهای پیاده‌روی، پارکینگ‌ها، مراکز توریستی و موزه‌ها را الزامی می‌کند. درآمد بلیت‌های حاصل از گردشگری دیوار بزرگ باید به طور کامل به تلاش‌های حفاظتی اختصاص داده شود و رویکردی پایدار را در این خصوص تضمین کند.

دولت چین دستور داده است تا تلاش‌های مدیریتی بیشتری انجام شود، از جمله افزایش نظارت، گشت‌زنی و فرآیندهای سختگیرانه تایید پروژه. در مورد اقداماتی که ممکن است دیوار بزرگ را به خطر بیندازد، باید گزارش به موقع ارسال شود و افراد و مسئولینی که باعث خسارت شده‌اند، باید پاسخگو باشند.

این دستورالعمل با موارد اخیر آسیب دیدن بخش‌هایی از دیوار بزرگ مصادف است. قابل ذکر است، وزارت محیط زیست چین پنج مورد را در طول بازرسی‌های زیست‌محیطی کشف کرد، از جمله دولت سین شیانگ در استان هنان متهم به نظارت ناکافی بر استخراج شن و ماسه و سنگ شد که منجر به آسیب رساندن به بخش‌هایی از دیوار بزرگ ژائو شد (بخشی از دیوار بزرگ که قدمت آن به دوره ۴۷۵-۲۲۱ قبل از میلاد بازمی‌گردد.

دیوار بزرگ ژائو، که تصور می‌شود قدیمی‌ترین بخش موجود قبل از ساخت و ساز بزرگ امپراتور کینشیهوانگ در ۲۱۴ قبل از میلاد باشد، علیرغم وضعیت کنونی ویرانه‌اش، دارای ارزش تاریخی قابل توجهی است.

با این حال، بر اساس گزارشی که وزارت محیط زیست چین منتشر شده است، تنها ۸۵۵ متر از یک بخش ۳ کیلومتری در شهر ویهویی در شینشیانگ به دلیل استخراج غیرقانونی معدن باقی مانده است.

علاوه بر این، بررسی‌ها نشان داد که دولت محلی بدون مشورت با ادارات میراث فرهنگی، فعالیت‌های معدنی را تایید کرده است و شرکت درگیر گزارشی از مواجهه با محوطه تاریخی ارائه نکرده است.

این حادثه بازتاب مورد مشابهی در سال ۲۰۱۸ است، جایی که یک پروژه غیرقانونی برق بادی به ۷۵۶ متر از دیوار بزرگ ژائو در هویشیان، یکی دیگر از شهرهای سین شیانگ آسیب رساند. در پی این حادثه، بیش از ۲۰ مقام محلی مجازات شدند و چهار نفر به صورت جنایی بازداشت و بعدا به زندان محکوم شدند.

در سپتامبر سال جاری نیز دو نفر در استان شانشی به دلیل آسیب رساندن به بخشی از دیوار بزرگ با بیل مکانیکی بازداشت شدند.

مردی به نام ژنگ و زنی به نام وانگ از بیل مکانیکی استفاده کردند تا شکافی را در قسمتی از دیوار بزرگ شماره ۳۲ در شهرستان یویو در اواخر ماه اوت باز کنند. این دیوار که قدمت آن به سلسله مینگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴) برمی‌گردد، به شکلی غیرقابل تعمیر آسیب دید.

این دو نفر که برای کار در یک پروژه ساختمانی در همان نزدیکی قرارداد بسته بودند، اعتراف کردند که از بیل مکانیکی برای سهولت عبور از دیوار استفاده کرده‌اند. آن‌ها به تخریب یک اثر فرهنگی متهم شده‌اند.

دیوار بزرگ یکی از میراث جهانی یونسکو است و یکی از نمادین‌ترین بناهای چین به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092101135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha