رونق خانه‌های تاریخی ابرکوه یزد نیازمند برندسازی است

بهره‌بردار مجموعه تاریخی پردیسان ابرکوه گفت: ظرفیت قابل توجهی برای توسعه مجموعه پردیسان ابرکوه وجود دارد که پیش‌نیاز آن، برندسازی و معرفی این مجموعه به مردم و گردشگران است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، سید محسن عظیمی، بهره‌بردار و سرمایه‌گذار مجموعه تاریخی پردیسان ابرکوه ‌گفت: ما در قالب شرکت گردشگران آفاق روشن، مجموعه پردیسان ابرکوه را در سال ۱۳۹۴ از صندوق توسعه و احیا تحویل گرفتیم که خانه معروف آقازاده نیز، یکی از خانه‌های این مجموعه است.

او ادامه داد: این مجموعه پنج خانه دارد که هم اکنون سه واحد آن با کاربری اقامتی و یک واحد نیز با کاربری پذیرایی در حال بهره‌برداری است.

عظیمی تصریح کرد: فاز اول مرمت و بهره‌برداری این مجموعه در سال ۹۷ به پایان رسیده است و در دوران کرونا به مدت یک و نیم سال تعطیل شد و پس از آن بازگشایی شد.

فاز اول مرمت با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

این سرمایه گذار اضافه کرد: مرمت تمامی بخش‌های این مجموعه به اتمام رسیده است و همچنین یک آشپزخانه نیز در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع احداث کرده‌ایم که به این مجموعه الحاق شده است و به جز یک خانه که هنوز تجهیز آن انجام نشده، سایر بخش‌ها در حال بهره‌برداری است.

عظیمی با اشاره به مدت زمان قرارداد منعقد شده با صندوق توسعه و احیا بیان کرد: قرارداد ما با صندوق، ۲۰ ساله است و در فاز اول مرمت و بهره‌برداری از سال ۹۴ تا ۹۷، نزدیک به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت و تجهیز آن هزینه کرده‌ایم.

او خاطر نشان کرد: ما اولین تیمی بودیم که در شهر ابرکوه وارد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بناهای تاریخی شدیم و احیای این مجموعه، الهام‌بخش سایر فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه در ابرکوه شده است.

عظیمی افزود: در سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا، حضور گردشگران در مجموعه پردیسان ابرکوه، پررونق‌ بود و علی‌رغم درصد پایین حضور گردشگران در این شهر، شاهد حضور گردشگران خارجی نیز در این مجموعه بودیم.

کمبود نیروی تخصصی و مشکلات حقوقی، گریبان‌گیر بهره‌بردار

این سرمایه‌گذار به مرمت استاندارد و مطلوب بنا اشاره کرد و گفت: به عقیده کارشناسان میراث فرهنگی، مرمت بسیار خوب و شایسته‌ای در مجموعه پردیسان ابرکوه انجام شده است.

او درباره مشکلات و موانع موجود در مرمت و احیای مجموعه تاریخی پردیسان ابرکوه توضیح داد: یکی از مشکلات ما در مرمت و احیای این مجموعه تاریخی، وابستگی زیاد به صنایع و خدمات بیرون از شهر و استان خصوصا در حوزه تاسیسات و دیگر کارهای تخصصی مربوط به مجموعه بود و نمی‌توانستیم به ظرفیت‌های بومی تکیه کنیم.

عظیمی ادامه داد: هم اکنون درگیر مشکلات حقوقی نیز هستیم و برای بخشی از این بنا معارض شخصی پیدا شده است. اگر این مسئله حل نشود، درآینده برای این مجموعه مشکل‌ساز می‌شود.

توسعه مجموعه تاریخی آقازاده در گرو رونق گردشگری ابرکوه

عظیمی در انتها با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذار مایل به توسعه فعالیت‌های خود در زمینه حفاظت از بناهای تاریخی است، ادامه داد: علی‌رغم همه مشکلات، در نگهداری و حفظ بنا تلاش می‌کنیم اما شرایط گردشگری ابرکوه، مساعد نیست و این امر باعث دلسردی ما در بهره‌برداری و توسعه فعالیت‌های‌مان در زمینه احیای بناهای تاریخی می‌شود.

او افزود: ظرفیت قابل توجهی برای توسعه مجموعه آقازاده وجود دارد اما گسترش این فعالیت‌ها نیازمند برند سازی برای گردشگری ابرکوه و دریافت بازخورد مناسب از سوی مردم و گردشگران است.

مجموعه پردیسان ابرکوه شامل پنج خانه تاریخی است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. علی‌رغم تمامی بادگیرهای موجود در استان یزد، بادگیر آقازاده بخاطر شاخصه ویژه دو طبقه بودن، یکی از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود که به سبک بادگیرهای یزدی بر فراز اتاق تابستان‌نشین یا تالار اصلی ساخته شده است.

طرح درج شده بر روی اسکناس‌های دو هزار تومانی، متعلق به بادگیرهای زیبا و دو طبقه خانه تاریخی آقازاده است که یکی از خانه‌های همین مجموعه تاریخی است.

همچنین سرو ابرکوه از جاذبه‌های جهانی کشور است که در شهر ابرکوه قرار دارد. عمر این گیاه حدودا ۴۵۰۰ سال تخمین زده می‌شود و به عنوان پیرترین درخت آسیا و دومین درخت پیر جهان شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092201177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha