ساماندهی و مرمت کاخ اردشیر در شوش

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: فصل جدیدی از برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت محوطه میراث‌جهانی شوش در محدوده کاخ اردشیر هخامنشی در دست اقدام است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری‌منجی با اعلام این خبر گفت: پاکسازی محوطه از پوشش گیاهی، شیب‌بندی به منظور کنترل و دفع آب‌های سطحی، اجرای پوشش حفاظتی اندود کاه‌گل در سطوح افقی و عمودی دیواره‌ها و بقایای معماری موجود، از عمده‌اقداماتی است که به تازگی توسط پایگاه میراث‌جهانی شوش اجرا شده است.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به برنامه‌های آتی طرح مرمت کاخ اردشیر تصریح کرد: با توجه به مجاورت این اثر با رودخانه شاوور و فاصله از هسته اصلی محوطه میراث‌جهانی، اصلاح و ساماندهی مسیرهای دسترسی شهری و پیاده‌روسازی و نیز تأمین روشنایی و مبلمان شهری پیرامون کاخ در برنامه قرار گرفته که طی برنامه‌ریزی انجام شده و هماهنگی با مدیریت شهری در دست پیگیری است.

او با بیان این‌که کاخ اردشیر در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در سمت غربی رودخانه شاوور کشف شد که به سبب همجواری با این رودخانه به همین نام نیز مشهور است، اضافه کرد: کاخ اردشیر دوم هخامنشی در شمار مهمترین آثار معماری ایران باستان در دوره هخامنشیان به شمار می‌آید.

بویری‌منجی عنوان کرد: این کاخ دارای تالاری با ۶۴ ستون در ردیف‌های هشت‌تایی و پایه‌ستون‌هایی از سنگ با دیواره‌هایی منقوش و رنگ‌آمیزی‌ شده بود.

او افزود: بر چند پایه ستون کاخ، کتیبه‌های نگاشته‌ شده به سه خط بابلی، ایلامی و پارسی باستان بدست آمده که در آن با نام اردشیر پسر داریوش روبرو هستیم.

کاخ اردشیر دوم هخامنشی بخشی از محوطه باستانی شوش است که در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092301264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha