از لغو روادید تا رونق گردشگری

بررسی آمار گردشگران از کشورهایی که پیش از این لغو روادید کرده بودند، نشان می‌دهد لغو روادید به تنهایی نمی‌تواند به رونق گردشگری بیانجامد و الزامات دیگری نیز نیاز است.

محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای میراث‌آریا نوشت: رونق گردشگری، یعنی رونق اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت و تحریم. لغو روادید، یکی از شاخص‌های تسهیل‌گر در رونق گردشگری است. همت مدیران در وزارت میراث‌فرهنگی برای لغو یک‌طرفه روادید با ۳۳کشور، قابل تقدیر است.

بررسی آمار گردشگران از کشورهایی که پیش از این لغو روادید کرده بودند، نشان می‌دهد لغو روادید به تنهایی نمی‌تواند به رونق گردشگری بیانجامد.

اگرچه جذابیت‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تمدنی ایران عزیز، مهمترین عامل انگیزشی برای سفر به ایران است. اما در تکمیل اقدام مهم لغو روادید، الزامات دیگری هم برای رونق گردشگری نیاز است:

ارتقای فرهنگ میزبانی گردشگر خارجی

تبلیغات و بازاریابی گردشگری

تقویت خدمات هتل‌داری

تسهیل خدمات بانکی و پرداخت

توسعه فناوری‌های گردشگری

تحقق این الزامات، نیازمند همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سایر دستگاه‌های ذیربط است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با کمک شبکه رایزنان فرهنگی، اجرای برنامه از ایران‌بگو، فعالسازی سامانه damaavand.net و اقدامات دیگر، تلاش دارد در این مسیر ایفای نقش کند.

ایده وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر اعطای نمایندگی آن وزارتخانه به رایزنان فرهنگی، اقدام مهمی است که رسمیت‌بخشی به آن و تخصیص اعتبار برای این منظور، می‌تواند مکمل لغو روادید اخیر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092301294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha