سوغات همدان، با چاشنی غنی‌ترین فرهنگ سنتی/ از سفال لالجین تا صنل همدان

سوغاتی برای بازدیدکنندگان، یادآور تجربه‌ها و خاطرات فراموش‌نشدنی در طول سفر و برای مقصد نیز اهمیت زیادی دارد.

گزارش میراث‌آریا، در بسیاری از سفرها و فعالیت‌های تفریحی شاهد خرید سوغاتی هستیم. در گردشگری، سوغاتی به عنوان مرحله‌ای از تجربه سفر گردشگر است، اما نتیجه آن در مرحله بعد از سفر و زمانی است که گردشگران به مبدا بازگشته‌ و درباره اقلام خریداری‌شده خود فکر، خاطرات و تجربیات خود از سفر را مرور می‌کنند.

البته یکی از عمده‌ترین قسمت‌های خرید گردشگران خرید سوغاتی به عنوان هدیه برای دوستان است. انگیزه‌های زیادی برای خرید سوغاتی وجود دارد که به نظر می‌رسد تحت تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم یک جامعه است. صنعت گردشگری یکی از پربازده‌ترین صنایع موجود از لحاظ اقتصادی بوده و بازگشت سرمایه در پروژه‌های گردشگری معمولا نسبت به دیگر صنایع سریع‌تر است.

خرید سوغات بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربه سفر است و بیشتر گردشگران برای یادآوری این تجربیات با سوغاتی به خانه بازمی‌گردند. خرید سوغات نیز یکی از راه‌های توسعه اقتصادی جوامع به خصوص در شهرها و روستاهای کوچکتر است. خرید سوغاتی از صنعتگران محلی باعث تقویت اقتصاد محلی شده و سرمایه و پول را به سمت این جوامع هدایت می‌کند. با خرید کالاها و سوغاتی‌های محلی، از مشاغل حمایت شده و شغل‌های جدیدی متناسب با نیاز و استقبال گردشگران ایجاد خواهد شد.

سوغاتی‌های همدان جذاب‌ترین بخش از سفر به شهرها و روستاهای مختلف همدان برای گردشگرانی است که به پایتخت تاریخ و تمدن سفر می‌کنند. سوغاتی‌های همدان در هر شهر و منطقه به یک یا ۲ مورد خلاصه نمی‌شوند و به هر جایی که سفر کنید در کنار صنایع‌دستی زیبا و چشم‌نواز، خوراکی‌های خوشمزه‌ای را هم پیدا می‌کنید که خاص همان منطقه است.

سفال لالجین

تهیه یک لیست از پرطرفدارترین سوغاتی‌ های ایران از نگاه گردشگران خارجی بدون وجود سفال همدان تکمیل نمی‌شود. سفال از دیرباز یکی از صنایع دستی اصلی استان همدان و شهرستان لالجین بوده است. تلاش هنرمندان لالجینی در تهیه ظروف زیبا و متنوع سفالی این محصول را در میان گردشگران محبوب همدان و لالجین را به پایتخت سفال جهان تبدیل کرده است. ظروف سفالی نه تنها یک صنایع‌دستی، بلکه بخشی از فرهنگ استان همدان هستند.

سفال از مهمترین سوغات مهم لالجین همدان است که به ثبت جهانی نیز رسیده و هم اینک نیز کارگاه‌های سفال زیادی در شهر لالجین فعال است.

سوغات همدان، با چاشنی غنی‌ترین فرهنگ سنتی/ از سفال لالجین تا صنل همدان

​​​​چرم و چرم‌دوزی

یکی دیگر از سوغاتی ‌های همدان چرم است. جالب است که بدانید مرغوب‌ ترین چرم ایران متعلق به همدان است. در همین زمینه دباغ خانه ‌هایی مانند خانه آقایی، خانه قانتور و سنگ شیر از مراکز تولید و تهیه چرم در همدان هستند. البته اخیراً صنعت چرم در همدان دیگر رونق سابق را ندارد. اما هنوز هم بهترین محصولات چرمی متعلق به همدان است.

صنایع بی‌نظیر چوب در همدان

در واقع سوغات هر منطقه نشات گرفته از اقلیم جغرافیایی هر منطقه است به طور مثال در تویسرکان که باغ های گردو فراوان است صنایع‌چوبی به وفور یافت می‌شود و از محصولات باغی و کشاورزی استان نیز با فرآوری سوغات‌های مختلفی تهیه و به گردشگران و مسافران عرضه می‌شود. در شهرهای تویسرکان و ملایر شما با قطب صنایع چوبی همدان روبرو هستید که در ایران شهرتی جهانی دارند. مبلمان تولید شده همگی با منبت کاری‌ های استاد کارهای حرفه‌ای در این حوزه تولید شده و به سراسر ایران  ارسال می‌شوند.

گلیم‌بافی همدان

همان طور که می‌دانید هنر گلیم بافی با مردم ایران خصوصاً عشایر آن عجین شده است. این هنر در همدان نیز سنتی و قدمت دار است و شما به راحتی می ‌توانید اصیل‌ترین گلیم‌ها را از این شهر تهیه کنید. برای مثال گلیم‌های مخصوص نهاوندی با طرح‌ های گل سبدی، گل لاله، اسلیمی و خرچنگی تولید و عرضه می‌ شوند.

سوغات همدان، با چاشنی غنی‌ترین فرهنگ سنتی/ از سفال لالجین تا صنل همدان

هنر قلم زنی و مسگری

در شهر همدان حتماً سری به بازار قدیم شهر بزنید و خودتان را به مغازه‌ های قدیمی که محل تولید و عرضه محصولات قلم زنی و مسی هستند برسانید. این هنر هم یکی از قدیمی‌ ترین هنر های همدان است که همچنان جزء فعالیت‌ ها و صنایع دستی مهم این شهر به حساب می‌ آید.

سوغات همدان، با چاشنی غنی‌ترین فرهنگ سنتی/ از سفال لالجین تا صنل همدان

نقره کوبی و طلا کوبی همدان

دو هنر نقره کوبی و طلا کوبی در همدان از جمله هنر های قدیمی این شهر هستند. فعالان این حوزه با استفاده از ورقه ‌های طلا و نقره نقوش مختلفی را بر روی آن ها حک می‌ کنند. این ورقه ‌ها را بر روی شیشه، فلز یا سرامیک می‌ چسبانند و به عنوان سوغات اصیل و قدیمی همدان عرضه می‌کنند.

ظروف شیشه ‌ای همدان

آخرین سوغاتی صنایع‌دستی از سوغاتی‌های همدان ، ظروف شیشه‌ای است که در این شهر همچنان به روش سنتی و با دمیدن هوا به درون مواد مذاب تهیه و تولید می ‌شوند. شاید ندانید که ظروف شیشه‌ای همدان یکی از سوغاتی‌ های معروف، لوکس و پر طرفدار این شهر است.

سوغات همدان، با چاشنی غنی‌ترین فرهنگ سنتی/ از سفال لالجین تا صنل همدان

کشمش و مویز ملایر

شیرینی‌ها نیز یک محصول عام پسند است و در مجالس، مهمانی ها و اعیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و رونق دارد، به گونه ای که برخی از آنها ثبت ملی شده است.

کماج، شیرمال، صنل، نان گرده و حلوا زرده از جمله خوراکی های خوشمزه همدان است که به عنوان سوغات، گردشگران از آن استفاده می‌کنند و شیره، کشمش و مویز ملایر و دوغ اسدآباد از دیگر سوغاتی‌های استان همدان است که همگی معرف شهرها، فرهنگ و آداب و رسوم مردم است.

باسلوق همدان

 خوراکی پرطرفدار و جذاب شهر همدان که در دسته سوغاتی‌ های معروف و خوشنام آن جا دارد، باسلوق است. یک شیرینی معروف و محبوب ایرانی که شما می ‌توانید انواع و اقسام آن را در همدان مشاهده کنید. شیرینی باسلوق همدان را معمولاً با شیره انگور، مغز بادام، نشاسته، مغز هسته زردآلو و یا مغز گردو تهیه می‌کنند.

انگشت پیچ همدانی

شیرینی انگشت پیچ را در همدان معمولاً با شکر، آب، گلاب و سفیده تخم مرغ تهیه می‌کنند. یک شیرینی با قدمتی طولانی که بافتی سفت و شبیه به عسل دارد. چون غلیظ است آن را به راحتی می‌توانید به دور انگشتان خود بپیچید. همچنین در تهیه این شیرینی از عرق بیدمشک، هل، آبلیمو و زاج سفید به همراه کمی قند هم استفاده می ‌شود.

حلوا زرد همدان

در میان سوغاتی‌های همدان حلوا زرد جایگاه ویژه‌ای دارد. این حلوا در ظاهر شبیه به فرنی است اما غلظت آن بیشتر بوده و رنگ آن زرد گرم یا زرد مایل به نارنجی است. در تهیه این حلوا از شکر، نشاسته، زرده تخم مرغ، گلاب، زعفران و روغن استفاده می‌ شود. البته برخی از افراد به جای نشاسته در تهیه آن از آرد برنج استفاده می‌ کنند.

نان کماچ

بدون شک شما هم در شهر خود نان کماچ دارید. اما نان کماچ همدانی کاملاً متفاوت است. یک شیرینی اصالتا قدیمی یا سنتی همدان که از شکر، آرد، دارچین و گردو تهیه می‌ شود. اصالت این نان به شهر همدان بر می‌ گردد و صرف نظر کردن از آن یا ندیدنش تقریباً غیر ممکن است.

سوغات همدان، با چاشنی غنی‌ترین فرهنگ سنتی/ از سفال لالجین تا صنل همدان

.

 آبنبات قیچی رنگارنگ

 آبنبات‌ ها همیشه دوست داشتنی و مورد توجه هستند، خصوصاً اگر سنتی و سوغاتی باشند. آبنبات قیچی از جمله شیرینی‌ های بسیار قدیمی همدان است که در تهیه آن از ترکیب روغن، شکر، زعفران و آب به همراه مغز های مختلف استفاده می کنند.

برساق خوش فرم و کشیده

این شیرینی از ترکیب گردو، شیر، آرد، شکر، روغن، دارچین و زردچوبه تهیه می ‌شود.  ظاهری وسوسه کننده و طعمی دلبرانه دارد. البته شیرینی برساق در کردستان و کرمانشاه نیز تهیه می‌ شود. اما طرز تهیه برساق همدانی با دیگر شهر های ایران کاملاً متفاوت است.

نان شیرین شیر مال

نان شیر مال همدانی هم از آن دست سوغاتی ‌های همدان است که اگر آن را نخرید و نخورید، انگار اصلاً پا به همدان نگذاشته ‌اید. این شیرینی از آب، گلاب، شیر، زعفران، هل و شکر تهیه می‌ شود و یکی از اصلی ‌ترین و اصیل ‌ترین سوغاتی ‌های همدان محسوب می شود.

نقل‌ های شیرین و شاد

نقل هم با اینکه در تمام ایران به عنوان یک سوغاتی محسوب می ‌شود اما در استان و شهر همدان از اصلی‌ ترین سوغاتی ‌ها به حساب می‌ آید. نقل ‌ها شیرینی‌ های محبوب و دلنشینی هستند که به طور معمول پیام آوران شادی و روز های خوش به حساب می ‌آیند.

حلوای ارده همدان

حلوای ارده هم از آن دسته سوغاتی‌ هایی است که می‌توانید مانند آن را در تمام شهر های ایران مشاهده کنید. اما حلوا ارده همدان مانند سایر شیرینی‌ های آن با تمام نقاط کشور متفاوت است. محصول مقوی و پر انرژی که در تهیه آن از کنجد، شکر، تخم مرغ، ارده، هل و چوبک استفاده می‌ شود و به کلی می‌ تواند عطر و رنگ میز صبحانه شما را تغییر دهد.

حلوای لوزی همدان

اگر به همدان رفتید از حلوای لوزی این شهر غافل نشوید. حلوای لوزی همانطور که از نامش مشخص است برش‌ های لوزی شکل دارد و در تهیه آن از مغز گردو، آرد، برنج، سبوس گندم، عسل و زعفران استفاده می‌ کنند. این حلوا را می ‌توانید از تمام قنادی‌ های همدان تهیه کنید.

شیرینی صنل همدان

این شیرینی یک شیرینی صددرصد بومی و سنتی همدان است. البته آن را می ‌توانید فقط در شهر نهاوند مشاهده کنید. در تهیه آن از روغن، شکر، آرد بو داده، زنجبیل، جوز و همینطور دارچین استفاده  می ‌شود. طبیبان بر این باورند که این شیرینی درمان بسیاری از درد های انسان است.

سوغات همدان، با چاشنی غنی‌ترین فرهنگ سنتی/ از سفال لالجین تا صنل همدان

گز ترد و شیرین همدان

گز اگر اصیل و سنتی باشد باید همین که آن را بر روی زبانتان گذاشتید، آب بشود، گز همدان این گونه است. البته گز سوغات خاص و  لذیذ اصفهان هم هست. اما جالب است که بدانید نهاوند هم در تهیه گز کمتر از اصفهان نیست.

نان شیرین نارگیلی

یکی دیگر از سوغاتی‌ های همدان که بدون شک آن را در دیگر شهر ها هم می‌ توانید مشاهده کنید، شیرینی نارگیلی یا نان نارگیلی است. شیرینی نارگیلی همدان را از شکر، تخم گشنیز کوبیده شده، نارگیل رنده شده یا همان پودر نارگیل، آرد سبوس ‌دار، شکر و گلاب تهیه می ‌کنند. در بیشتر قنادی‌ های شهر همدان این شیرینی را می‌ توانید مشاهده و تهیه کنید.

نان خوشمزه و خوش عطر چای

نان چای در میان سوغاتی‌ های همدان یکی از پرطرفدار ترین شیرینی ‌ها محسوب می ‌شود. البته در زنجان و قزوین هم این نان را به سبک و سیاق خودشان تهیه می‌ کنند. معمولاً نان چای را همانطور که از نامش مشخص است به جای قند در کنار چای قرار داده و سرو می‌ کنند. این نان از ماست، آرد، کره و تخم مرغ تهیه شده و اشکال گوناگونی دارد.

سوغات همدان، با چاشنی غنی‌ترین فرهنگ سنتی/ از سفال لالجین تا صنل همدان

سوغاتی‌های دیگر خوراکی همدان

در لیست بالا تلاش کردیم که تمام سوغاتی‌های لذیذ و پرطرفدار شهر همدان را به شما معرفی کنیم. علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره کردیم عسل، شیره انگور، چای بغدادی، خشکبار و ترشیجات از دیگر سوغاتی‌ های متنوع، لذیذ و خوردنی شهر همدان به حساب می ‌آیند.

عسل‌ های همدان به شدت مرغوب و شیره‌ های انگور آن از نوع انگور گزنه‌ای و فخری تهیه می‌ شوند که در نوع خود بی ‌نظیر هستند. بد نیست بدانید که بهترین شیره انگور متعلق به ملایر است.

چای بغدادی هم یکی از چایی‌ های سنتی و محلی همدان است که خاصیت دارویی داشته در تهیه آن از زنجبیل، هل، دارچین و میخک استفاده می ‌شود. همچنین عرقیات همدان نیز پر طرفدار و مشهور هستند.

در نهایت فراموش نکنید که سری هم به مغازه ها و فروشگاه‌ های ترشی فروشی در همدان زده و قبل از چشیدن طعم ترشی ‌ها، روح و روان خود را با دیدن شیشه ‌های رنگارنگ ترشی آناناس، انبه، فلفل، گردو، به، کلم، قارچ، زیتون، نخود فرنگی، لوبیا سبز، موسیر، سیر، موز و حتی خرمالو جلا داده و سیراب کنید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha