انتخاب ۲ روستای هدف گردشگری استان خراسان جنوبی در بین ۲۰ روستای برتر کشور براساس شاخص‌های ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از انتخاب دو روستای هدف گردشگری استان در بین ۲۰ روستای برتر کشور براساس شاخص‌های ملی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی روز شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲ گفت: در طرح ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری، دو روستای هدف گردشگری افبن و نایبند خراسان جنوبی در بین ۲۰ روستای برتر کشور براساس شاخص‌های ملی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: در طرح ارزیابی و رتبه‌بندی، روستاهای هدف گردشگری بر اساس معیارهای جاذبه، زیرساخت، زنجیره و پایداری مورد ارزیابی قرار گرفتند.

شاه‌وردی گفت: خراسان جنوبی ۱۴ روستای هدف گردشگری دارد که براساس شاخص‌های ملی ۲ روستا جز ۲۰ روستای برتر کشور قرار گرفته است.

روستای افین بزرگ‌ترین باغ زرشکی جهان، خاستگاه یاقوت سرخ ایران زمین، پایتخت زرشک ایران و جهان، مهد زرشک خراسان جنوبی و روستایی با قدمتی بیش از هفت هزار سال است. افین چندین اثر تاریخی از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب‌ها، برج‌ها، حوض‌ها و مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی را در خود گنجانده که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه ارتفاعات و همجواری با درختچه‌های زرشک مجموعه بی‌نظیری از جاذبه‌ها را با خود به همراه دارد. 

روستای نایبند در شمال غرب کویر لوت ایران، در مسیر شهرستان طبس به کرمان در مکانی سرسبز و در ارتفاعات کوهی نه چندان بلند واقع شده است. بی‌شک «نای بند» یکی از منحصر به فردترین روستاهای ایران و چه بسا جهان است. روستایی که به لطف آب‌های معدنی گرم و سرد و قنات‌های فراوان، قرن‌هاست با زمین‌های سرسبز و نخلستان‌های زیبا در دل کویری بی‌انتها خودنمایی می‌کند. وجود نخلستان‌، باغ‌ مرکبات و کشتزارهای گندم و جو باعث شده مردم منطقه در تمامی فصول سال مشغول به کشاورزی و باغداری می‌باشند. مورخان آغاز زندگی در روستای «نای بند» را بیش از هزار سال تخمین زده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha