آغاز مطالعات مردم‌شناسی جزیره آشوراده در راستای احیای قلعه تاریخی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: مطالعات مردم‌شناسی در راستای مرمت قلعه تاریخی جزیره آشوراده، باهدف دستیابی به اطلاعاتی در خصوص ساختار اولیه قلعه تاریخی جزیره آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری با اعلام این خبر گفت: با آغاز اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری در جزیره آشوراده، عملیات اجرایی مرمت و احیای قلعه تاریخی این جزیره نیز آغاز شد و در این راستا، مطالعات مردم‌شناسی ساکنان جزیره (قبل از تخلیه در دهه هفتاد) توسط کارشناسان حوزه مردم‌شناسی این اداره‌کل نیز عملیاتی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بیان کرد: قلعه تاریخی جزیره آشوراده با قدمت دوره قاجاری که در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده؛ در زمان اشغال مناطق شمالی ایران توسط سربازان روس احداث‌شده است.

او خاطرنشان کرد: این مطالعات مردم‌شناسی باهدف دستیابی به اطلاعاتی در خصوص ساختار اولیه قلعه تاریخی جزیره یا قلعه روس‌ها آغاز شده است.

ساوری با اشاره به این‌که برای مطالعه مردم‌شناسی این جزیره از سه روش مشاهده، مصاحبه و کتابخانه ای استفاده شده است، یادآور شد: در طی مطالعات مذکور و مصاحبه‌های انجام شده از ساکنان قبلی آشوراده در گام اول به پرسش‌هایی از قبیل زمان استقرار مردم در جزیره، علت مهاجرت از جزیره، اقوام ساکن در جزیره، جمعیت، مذاهب، معیشت و اقتصاد، باورها، طب سنتی، بهداشت، حمل‌ونقل و چگونگی تبادل کالا، سبک معماری در جزیره، نوع مصالح، همیاری افراد در ساخت بنا، استادکاران، شیوه‌های ساخت، عناصر معماری به‌کاررفته، سبک معماری قلعه تاریخی از گذشته تا به امروز و تغییراتی آن، چگونگی فضای داخلی قلعه درگذشته، کاربری‌های متعدد قلعه درگذر زمان و جمع‌آوری برخی مستندات و عکس‌ها در ادوار گذشته از جزیره و قلعه تاریخی پاسخ داده شد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در ادامه گفت: این گروه مطالعاتی به‌منظور تکمیل اطلاعات و مستندات موردنیاز همچنان به امر مصاحبه با اهالی آشوراده که اغلب آن‌ها امروزه در شهرستان بندر ترکمن ساکن و از مهاجران آذری‌زبان و گیلک هستند، مشغول بوده و به مطالعات و پژوهش میدانی خود در این مسیر ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha