وضعیت سفر از چین و عمان پس از لغو ویزای ایران/ نگرانی آژانس‌ها  از کاهش احتمالی درآمد فروش ویزا و پاسخ یک مسئول/ چشم‌انداز روشن گردشگری خارجی در دولت سیزدهم

یکی از سیاست‌های کشورها در نشان دادن عزم جدی برای افزایش تبادلات خارجی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و هم‌چنین جذب گردشگران بیش‌تر، اتخاذ سیاست درهای باز از طریق تسهیل روادید برای شهروندان و تجار سایر کشورها است.

میراث‌آریا: یکی از شیوه‌های تسهیل روادید، موضوع لغو روادید یک طرفه با کشورهای منتخب است که می‌تواند به تحقق اهداف مدنظر کمک کند.

به پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، موضوع لغو روادید یک طرفه با کشورهای منتخب همسایه، حوزه تمدنی، اسلامی و دارای اقتصاد نوظهور در دستور کار دولت قرار گرفت. این اقدام در راستای تکالیف قانونی مشخص شده در سند تحول و انتظار دولت سیزدهم به وزارتخانه متبوع و هم چنین در راستای رویکردهای دولت به منظور بهبود تعاملات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه، منطقه و سازمان‌های بین‌المللی هم چون بریکس و شانگهای انجام شد.

این فهرست در جلسات مختلف با دستگاه‌های کلیدی و با ملاحظات اقتصادی، امنیتی، کنسولی و ... مورد بررسی تخصصی قرار گرفت.

وضعیت سفر از چین و عمان پس از لغو ویزای ایران/ نگرانی آژانس‌ها  از کاهش احتمالی درآمد فروش ویزا و پاسخ یک مسئول/ چشم‌انداز روشن گردشگری خارجی در دولت سیزدهم

۳۳ کشور مهم در لیست لغو روادید ایران

خوشبختانه و با تلاش‌های انجام شده، در روز چهارشنبه مورخ ۲۲ آذر ۱۴۰۲ در جلسه هیات دولت با لغو روادید یک طرفه با ۳۳ کشور موافقت شد. که این کشورها به شرح زیر است:

الف) عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و لبنان از کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاومیانه به تعداد ۶ کشور

ب) ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان و روسیه(فقط به صورت گروهی) کشورهای همسایه و حوزه تمدنی قفقاز به تعداد ۴ کشور

پ) تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمباوه، موریس، سیشل به عنوان کشورهای آفریقایی و مسلمان به تعداد ۶ کشور

ت) ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی به عنوان کشورهای شرق آسیا به تعداد ۷ کشور

ث) برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا به عنوان کشورهای قاره آمریکا به تعداد ۵ کشور

ج) کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزه گوین و بلاروس به عنوان کشورهای اروپای شرقی به تعداد ۴ کشور

چ) هندوستان به عنوان کشور دارای اشتراکات فرهنگی و عضو سازمان بریکس به تعداد ۱ کشور

انتظار می‌رود این اقدام بی‌سابقه دستاوردهای مطلوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به همراه داشته باشد. از آن جمله می‌توان به نشان دادن عزم جدی ایران برای تعامل با کشورهای مختلف دنیا، نمایش قدرت فرهنگی و دیپلماسی فعال ایران برای پذیرش گردشگران مختلف دنیا، نمایش پیشرفت‌ها و واقعیت امروز ایران و بهبود تصویر ذهنی شهروندان بین‌المللی از ایران، کمک به ارز آوری از طریق افزایش گردشگران ورودی و ... اشاره داشت.

وضعیت سفر از چین و عمان پس از لغو ویزای ایران/ نگرانی آژانس‌ها  از کاهش احتمالی درآمد فروش ویزا و پاسخ یک مسئول/ چشم‌انداز روشن گردشگری خارجی در دولت سیزدهم

نتایج و دستاوردهای لغو روادید یک طرفه

اما در این میان سوالی که پیش می‌آید این است که لغو روادید یک طرفه چه اهمیتی برای ایران و گردشگری ایران دارد؟

مسلم شجاعی مدیرکل توسعه گردشگری خارجی در این باره می‌گوید: در حال حاضر مهم ترین دستاورد لغو روادید یک طرفه برای ایران، نشان دادن عزم جدی ایران برای تعامل و دوستی با ملت‌ها و دولت‌های دنیا است. این عزم آن قدر محکم است که روادید ورود را بر می‌داریم.

او می افزاید: با توجه به محدودیت‌های کشور و هم چنین بمباران رسانه‌های معاند، این اقدام گامی برای مقابله با ایران هراسی و کاهش اثرات منفی آن است. اقدام داوطلبانه ایران برای لغو یک طرفه روادید خود به منزله دیپلماسی فعال و قدرتنمایی فرهنگی و امنیتی است.

شجاعی ادامه می‌دهد: این در حالی است که این اقدام می‌تواند به بهبود تصویر ذهنی از پیشرفت‌ها و واقعیت‌های امروز ایران کمک کند. ضمن این که ورود گردشگر در شرایط تحریمی به‌عنوان یک منبع ارزآوری مستقیم برای کشور شناخته می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: ابتکار عمل و اختیار تمدید یا لغو این تصمیم با ایران خواهد بود و هر زمان که شرایط را مناسب دیدیم می‌توانیم آن را یک طرفه با هر کشوری ملغی کنیم.

شجاعی اضافه می‌کند: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر ارتقای تعامل و همکاری با کشورهای همسایه، اسلامی، حوزه تمدنی و سازمان‌های بین‌المللی هم چون بریکس و شانگهای این طرح تهیه شده است.

او می‌افزاید: برای هر تصمیمی باید به شرایط کشور توجه کرد و مدیریت اقتضائی داشت. فکر می‌کنیم که منافع این طرح برای کشور از مضرات آن کم‌تر است. در شرایط تحریمی نیاز به ارز ورودی داریم، نیاز داریم که ایران مدرن و پیشرفته را به دنیا نشان دهیم. نیاز داریم تا ایران‌هراسی را کاهش دهیم. نیاز داریم که با توسعه گردشگری امیدآفرینی در کشور را تقویت کنیم. نیاز داریم با ایجاد شغل مهاجرت جوانان را کاهش دهیم.

شجاعی همچنین در پاسخ به این سوال که این کشورها را براساس چه متر و معیاری انتخاب کردید؟ می‌گوید: رویکرد اصلی در انتخاب این کشورها همسویی با سیاست دولت در توسعه تعاملات با کشورهای همسایه، مسلمان، حوزه تمدنی، اشتراکات فرهنگ، کشورهای دارای اقتصاد نوظهور و هم چنین عضویت در سازمان هایی که ایران عضوشان شده است مبنای تصمیم‌گیری ما بوده است.

افزایش جذب گردشگر با لغو روادید

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره این که اساسا این اقدام چقدر گردشگر ایران را اضافه می‌کند؟ نیز می‌گوید: تحلیل‌های آماری از دو نمونه چین و عمان نشان می‌دهد که لغو یک طرفه روادید شوک مثبت و خوبی به بازارها برای جذب گردشگر است. یعنی در کوتاه مدت حتما اثرات مثبت دارد. در بلند مدت باید اقدامات مکمل دیگری صورت پذیرد.

پس از لغو روادید در مورخه ۵ تیرماه ۱۳۹۸، روند ورود گردشگران چینی به شکل محسوسی افزایش داشته است. بدین شکل که در چهار ماهه اول روند کاهشی ۳۲ درصدی داشته که پس از لغو روادید این آمار کاهشی در مرداد ماه به صفر رسید و در شهریور، مهر، آبان و آذر به ترتیب ۹ ، ۱۲، ۲۳ و ۲۹ درصد رشد داشته است. متاسفانه از شروع کرونا از اواسط دی ماه در ووهان چین، این رشد متوقف شد.

در مورد عمان نیز با لغو روادید در شهریور ماه ۱۳۹۸، تعداد گردشگران در ماه های مهر، آبان و آذر به ترتیب ۹۹، ۷ و ۳۷ درصد رشد داشته است. ضمن این که عمان بعد آن، با ایران لغو روادید کرد.

لغو روادید و نگرانی آژانس‌ها

در این میان و با توجه به تصمیم دولت برای لغو روادید با کشورهای مختلف، یکی از سوالاتی که پیش می آید این است که آیا این کار درآمد فروش ویزای آژانس‌ها را کاهش نمی‌دهد؟

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی در پاسخ به این سوال نیز می‌گوید: درآمد ۷۰ تا ۱۰۰ یورو برای هر گردشگر در یک بخش صنعت گردشگری را نمی‌توان با اثرات عظیم آن در سایر زنجیره‌های خدمات گردشگری مانند اقامت، پذیرایی، راهنماها، خرید سوغات و صنایع‌دستی و ... مشاهده کرد. یادمان باشد مشاهده وضعیت ایران امروز و پیشرفت‌های فعلی آن و ارسال برای خانواده و هم شهری‌های خود به شکل گفتار، خاطره و پست و استوری قیمت ندارد.

او می‌افزاید: حتما این اقدام اثرات کوتاه‌مدتی را در جذب گردشگر خواهد داشت ولی تمام مسائل ما را حل نمی‌کند. حتما باید الزاماتی به‌عنوان مکمل این اقدام در سطح کلان کشور برنامه‌ریزی شود. موضوعاتی چون بازاریابی و معرفی ایران به شکل هدفمند در کشورهای مختلف، برقراری مسیرهای پروازی، جاده‌ای و ریلی با کشورهای مختلف، تعیین ردیف بودجه‌هایی برای تبلیغات ایران در رسانه‌ها، شبکه‌های مجازی، نمایشگاه‌ها و ... از جمله مهمترین اقدامات در این حوزه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha