توسعه گردشگری روستایی، راهی برای رسیدن به توسعه پایدار

صنعت گردشگری در مناطق شهری و روستایی استان به عنوان عامل اصلی رونق و توسعه اقتصادی و افزایش زیر ساخت‌های عمرانی و گردشگری بشمار می‌رود و شواهد موجود نشان می‌دهد سرعت توسعه روستاها و شهرها با سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در کوتاه ترین زمان محقق شده است.

جواد نوروزپور، مسئول سرمایه‌گذاری شرکت توسعه گردشگری استان گیلان در یادداشتی نوشت: در سال‌های اخیر با رشد و توسعه گردشگری در سطح کشور، روستاها به عنوان پایگاه های اصلی گردشگری، طبیعت گردی و بوم گردی شناخته شده‌اند.

در گذشته نزدیک به علت فقدان امکانات و زیرساخت‌های گردشگری و عدم آشنایی گردشگران با جاذبه‌های طبیعی و آداب و رسوم مناطق روستایی، کمتر شاهد مراجعه گردشگران به روستاها بودیم و به استثنای برخی از روستای هدف گردشگری که با بهره مندی از وجود یک بنای تاریخی، مذهبی و یا آب بندان و سایر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مورد بازید نیمروزه و نهایتا یک روزه مسافران بود در سایر روستاها ورود حتی یک گردشگر مورد توجه عموم مردم بود و برای بومیان امری غیر عادی تلقی می‌شد و گاها در برخی از مناطق مهمانانی که بواسطه آشنایی و داشتن روابط خانوادگی ورود پیدا می‌کردند، حضور آنها منجر به خرید زمین‌های روستایی و ساخت ویلاهای جدید با معماری شهری و برخلاف بافت روستایی می‌شود.

و این فرآیند در سنوات گذشته منجر به تغییر کاربری غیر اصولی بسیاری از اراضی کشاورزی و ساخت ویلا باغ‌هایی شده که در طول سال هیچ کارای ندارند و تنها برای چند روز از ایام تعطیل سال مورد استفاده شخصی قرار می‌گیرند و بعضا این ساخت وسازهای غیر اصولی موجب تغییر کلی بافت روستا و از بین رفتن طبیعت مناطق روستایی شده که نمونه بارز آن در روستای حیران شهرستان آستارا و بسیاری از روستاهای مناطق مختلف استان قابل رویت است.

بررسی‌ها و پیامدهای ذکر شده نشانگر آن است که فقدان تاسیسات گردشگری مناسب و تامین کننده نیاز گردشگران بویژه در روستاها، عامل اصلی ویلاسازی‌های غیر اصولی بوده که هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت. ذکر این نکته لازم است که در سال های اخیر با اقدامات انجام شده و ساخت واحدهای بوم‌گردی در روستاهای استان، فصل جدیدی در گردشگری ایجاد شده و در حال حاضر در هر روستایی حداقل یک واحد بوم‌گردی، خانه مسافر و یا رستوران سنتی فعال است و حضور مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در روستاها به امری بدیهی و مورد پذیرش ساکنان شهرها و روستاها قرار گرفته است.

در گذشته نزدیک حتی بعضی از شهرهای استان فاقد هر گونه آمادگی برای پذیرایی از مسافران بودند و این موضوع هم از جنبه اقتصادی و هم جنبه فرهنگی قابل بحث و بررسی می باشد. از سوی دیگر صنعت گردشگری در مناطق شهری و روستایی استان بعنوان عامل اصلی رونق و توسعه اقتصادی و افزایش زیر ساخت‌های عمرانی و گردشگری بشمار می‌رود و شواهد موجود نشان می دهد سرعت توسعه روستاها و شهرها با سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در کوتاه ترین زمان محقق شده و سرمایه گذاری در این بخش برای سرمایه گذاران زود بازده بوده و از جذابیت بالایی برخوردار می‌ باشد. ایجاد سیاست‍‌ های حمایتی و اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و تسریع در فرآیند صدور مجوز از عواملی هستند که می توانند موجب ترغیب سرمایه گذاران در این بخش بشمار رود.

از سوی دیگر نگاهی به اقدامات انجام شده در سنوات اخیر موید عزم جدی و مشارکت متولیان، برای مرتفع کردن موانع حوزه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در حوزه‌های مختلف بویژه توجه به رشد و توسعه گردشگری روستایی هستند. برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره های متعدد با موضوع گردشگری، آداب و رسوم سنتی مناطق کشور، معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی با استفاده از رسانه فیلم، عکس با بهره مندی از ظرفیت فضای مجازی، تهیه بانک اطلاعاتی جامع از فرصت‌های ویژه سرمایه‌گذاری، تشکیل کارگروه‌های ویژه به منظور رفع موانع و سرعت بخشیدن در مسیر اجرای پروژه‌های گردشگری از دیگر اقدامات عملیاتی می‌باشد که صورت پذیرفته است. اما علیرغم تلاش‌های انجام شده، فاصله زیادی تا رسیدن به هدف وجود دارد. همچنین با توجه به شرایط اقلیمی در برخی استان ها، بویژه مناطق شمالی کشور و استان گیلان که بعنوان یکی از مقاصد اصلی طبیعت‌گردی است و پایه و اساس اقتصاد استان بر مبنای کشاورزی و دامپروری بوده و این دو عامل در کنار حفظ طبیعت و منابع زیست محیطی امکان فعالیت خواهند داشت.

ایجاد مباحث نوین در گردشگری مانند گردشگری کشاورزی که به عنوان یکی از شاخه‌های جدید در حوزه گردشگری است و نشانگر پیوستگی صنعت گردشگری با کشاورزی است و نوید این را دارد که می توانیم با استفاده از استانداردهای تعریف شده هر دو عامل گردشگری و کشاورزی که برای هرکدام در جای خود برای استان ما ارزشنمد هستند را در کنار یکدیگر داشته باشیم. از این رو اهتمام به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و آموزش مفاهیم زیست محیطی به گردشگران و علاقه مندان که همواره بعنوان یکی از موضوعات اصلی گروهای مردم نهاد و سازمان‌های دولتی می باشد، با تاکید بر این نکته که مدیران و عوامل واحدهای گردشگری می‌توانند به عنوان پیشگامان ودوستداران منابع طبیعی و محیط زیست باشند با توجه به اینکه، داشتن محیطی سرسبز و پاکیزه منجر به استقبال گردشگران برای بهره مندی از خدمات واحدهای گردشگری است، آنها همواره خودشان را به طبیعت مدیون دانسته و قدردان و محافظ مواهب طبیعی هستند. بنابراین هرچه بتوانیم در سال های آینده شاهد رشد و افزایش زیر ساخت‌های گردشگری در مناطق روستایی باشیم متعاقبا عاملی جهت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست ایجاد نمودیم که همزمان با ایجاد دستاوردهای اقتصادی برای منطقه، مدیران و پرسنل این واحدها، حامیان طبیعت سر سبز خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha