ترندهای بازاریابی سال ۲۰۲۳ در صنعت گردشگری

سال گذشته آمریکایی‌ها بیش از ۱۰۵ میلیارد دلار برای سفر هزینه کردند که بیشترین میزان پس از همه‌گیری کرونا بوده است. با توجه به از بین رفتن محدودیت‌های کرونایی صنعت گردشگری در حال بازیابی خود است و استفاده از ظرفیت ترندهای بازاریابی برای رونق این حوزه یک ضرورت است.

وحید امیری، سرپرست معاونت گردشگری استان کرمانشاه در یادداشتی با موضع بررسی مهمترین ترندهای اثرگذار در بازاریابی و تبلیغات گردشگری، نوشت: در روزگاری که به آن عصر ارتباطات می‌گویند، استراتژی بازاریابی ما باید چگونه باشد؟

مصرف کنندگان، مشتریان و مخاطبان روز به روز خواسته‌های بیشتری دارند و به تبع آن بودجه‌های رسانه‌ای در حال افزایش پیدا کردن است. مسافران تقریبا گزینه های نامحدود می‌خواهند و با استفاده از انواع و اقسام ابزارهای دیجیتالی سفرهای خود را برنامه‌ریزی می‌کنند. پس چگونه می‌توان آنان را متقاعد کرد که به یک مقصد خاص سفر کنند، به کدام آژانس‌های تبلیغاتی اعتماد کنند، از کدام اماکن دیدن کنند و ...؟

در مطلب پیش روی به شش مورد از ترندهای بازاریابی که تقریبا پاسخی به پرسش بالاست می‌پردازیم.

۱. بهینه سازی کامل در گوگل

گوگل اولین محلی است که هر شخصی به دنبال یافتن اطلاعات خود به آن مراجعه می‌کند و یکی از اولین گزینه‌های حیاتی برای بازاریابی مقصد است.

پروفایل کسب و کاری گوگل به کسب و کارها اجازه می‌دهد پست‌ها و محتوای بصری را برای جلب نظر مخاطبان به کارگیری کنند. حتی می‌توان از گرافیک‌ها و تصاویر مرتبط با برند مانند لوگو، عکس یا ویدیو در کنار مقالات و هر چیز دیگری که کسب و کارها را معرفی کند استفاده کرد. این محتواها باید به نحوی طراحی شوند که خوشایند بازدید کنندگان باشد به نحوی که سریعا آنان را جذب کند.

ضمنا هر گونه اطلاعاتی که اعتبار آنلاین کسب و کارها را تقویت کنند بسیار حیاتی است، اطلاعاتی از قبیل نظرات مثبت و رتبه بندی مسافران و مشتریان، که برای شروع کسب و کارها می‌توانند از مشتریان فعلی و سابق خود بخواهند که در پروفایل گوگل کسب و کار ثبت نظر کنند.

۲. برندسازی کارفرما

یکی از ملاحظات بازاریابی نادیده گرفته شده در صنعت گردشگری، تلاش‌های سازمان‌ها برای برندسازی کارفرماست. این بخش هنوز از اثرات پس از همه گیری کرونا رنج می‌برد و شاهد کاهش شدید کارکنان بوده است. شرکت‌ها اکنون در تلاش هستند تا تعداد نیروی کار خود را مطابق با تقاضای فزاینده بازار افزایش دهند.

دو سال بعد، در حالی که نیروی کار تجارت فناوری اطلاعات (IT) در حال رشد است، بخش مسافرت و گردشگری در سال ۱۴۰۱ با کاهش قابل توجه استخدام مواجه شد.
از طریق برندسازی کارفرما و مدیریت برند، شرکت‌ها باید به دنبال برجسته کردن فرهنگ و رفاهیات و مزایای منحصربه‌فرد خود باشند تا محل کاری ایجاد کنند که ارزش کار کردن را داشته باشد. این تلاش‌ها باعث جذب و حفظ استعدادها شده و به رشد و حفظ آنها در کسب و کارها، در صنعتی که دائما در حال نوسان است، کمک می کند.

۳. محتوای ویدیویی کلیدی است

از آنجایی که جهان همچنان به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کند، دامنه توجه افراد به طور طبیعی کوتاه‌تر می شود. درست است که پست‌های متنی باعث افزایش ترافیک می‌شوند. اما ترکیب آن با ویدئوهای کوتاه و از نظر بصری جذاب در پلتفرم‌های دارای رشد بالا مانند TikTok و Instagram، مخاطبان هدف و ظرفیت افزایش ترافیک وب‌سایت شما شدیدا را افزایش می‌دهد.

وقتی تقریباً هشت کاربر جدید در هر ثانیه به TikTok می‌پیوندند، قطعاً این پلتفرم قابل تأمل است. در حالی که اکثر مشاغل، در صنایع مختلف، اکنون در حال آزمایش کردن شیوه های مختلف بازاریابی ویدیویی هستند، جای تعجب نیست که شرکت‌های مسافرتی جهت نیل به اهداف زیر اقدام به تولید ویدیو می کنند:

- به اشتراک گذاری تجربیات تعطیلات با مشتریان بالقوه
- ارائه اطلاعات در مورد مقاصد یک کشور
- ارائه فعالیت های مختلف که در مقصد موجود است
- توضیح اینکه چه چیزی کشور یا مقصد مد نظر را خاص می کند

۴. تمرکز بر اکوتوریسم

اکوتوریسم شکلی از سفر است که محیط طبیعی را حفظ می‌کند و رفاه مردم محلی را بهبود می‌بخشد. این اصطلاح در سال ۱۹۸۳ توسط ژان پل فاگه، رئیس دفتر ملی گردشگری فرانسه ابداع شد. اما مهم این است که این تلاش‌ها به‌عنوان شستشوی سبز (شستشوی سبز معمولا به فرآیند انتقال تصورات نادرست یا اطلاعات گمراه کننده ای گفته می شود که نشان می دهند محصولات یک شرکت از نظر زیست محیطی سالم هستند) تلقی نشوند.

در اکوتوریسم نه تنها مسافران از طبیعت لذت می برند، بلکه می خواهند این کار را با هدف سود رسانیدن به جوامع محلی انجام دهند.  مطالعات نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از مصرف کنندگان مورد بررسی، رفتار خرید خود را در راستای حفظ محیط زیست تغییر داده‌اند و شرکت‌های مسافرتی در پاسخ به این خواسته خدمات خاصی را طراحی کرده‌اند.

مجموعه Sawdays اولین شرکت مسافرتی در عرصه اقامتی است که نشان B Corp را دریافت کرده است. B Corp جنبش شرکت‌هایی است که دارای استانداردهای سختگیرانه اجتماعی و زیست محیطی هستند و از کسب و کار خود به عنوان نیرویی به سوی آنچه که برای همه خوب است استفاده می‌کنند. برای پیوستن به این جنبش شرکت‌ها می‌بایست توسط یک سازمان بین‌المللی غیر انتفاعی به نام B Lab مورد ارزیابی و تایید قرار گیرند. آنها به‌عنوان یک کسب‌ و کار متعلق به کارمندان، رفاه نیروی کار را در اولویت قرار می‌دهند، یک کارفرمای اخلاقی و یک تجارت دوستدار محیط زیست!

آیا تا به حال از شما خواسته شده است که برای جبران کربن چند دلار به هزینه تعطیلات خود اضافه کنید؟ یا برای نجات جنگل‌های بارانی خرید خود را جمع کنید؟ طرح‌هایی از این دست می‌توانند فقط شبیه سبزشویی به نظر برسند.

۵. استفاده از اینفلوئنسرها:

یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند بازاریابی دیجیتال در صنعت سفر، استفاده از اینفلوئنسرهای مرتبط است.
اینفلوئنسرهای خرد دسترسی به اکوسیستم کاملی از تولیدکنندگان محتوا را فراهم می کنند. از YouTuber ها، TikToker ها، فعالین اینستاگرامی، روزنامه نگاران و... می‌توان یک جامعه تأثیرگذار پر رونق ایجاد کرد تا داستان سرایی معتبر و درک قوی از تجربه سفر ارائه دهد.

یک اینفلوئنسر خرد ممکن است فقط ۱۰ هزار فالوور داشته باشد، اما هزاران میکرو اینفلوئنسر وجود دارد، که با هزینه‌ای بسیار پایین خروجی تبلیغاتی مناسبی دارند. خوشبختانه، آژانس‌هایی وجود دارند که در یافتن نام‌های مناسب برای برند شما، با استفاده از ابزارهای به روزی که در اختیار دارند، تخصص دارند.

۶. تبلیغات عاری از کوکی

گوگل و اپل در مبارزه با ردیابی و مبحث حفظ حریم خصوصی مصرف کننده در حال انجام تلاش‌هایی هستند. موتور جستجوی گوگل کوکی‌های شخص ثالث را منسوخ خواهد کرد. این تغییر دیجیتال، یکی از مهم ترین ملاحظات بازاریابی در صنعت سفر و فراتر از آن است.

حقیقت این است که بازاریابان سفر باید راه جدیدی برای انجام کمپین‌های بازاریابی خود بیابند. مخصوصاً اگر بخواهند به صورت برنامه‌ای از اشخاص ثالث مخاطب بخرند و استراتژی‌های ارتباطی یک به یک را برنامه‌ریزی کنند. البته در حال حاضر، راه حل‌های بدون کوکی توسط آژانس‌ها ارائه شده است و شرکت‌ها می‌توانند مخاطبان را در همه مرورگرها بدون کوکی ردیابی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha