هر قانونی قابلیت ارتباط با صنایع‌دستی را دارد

معاون صنایع‌دستی کشور، صنایع‌دستی را یک تمامیت ارضی دانست که می‌تواند اتصال‌دهنده فرهنگ، سیاست و اجتماع باشد و گفت: هر قانونی قابلیت این را دارد که به صنایع‌دستی ربط پیدا کند. 

به گزارش خبرنگار میراث آریا، در نشست حقوقی صنایع‌دستی که صبح امروز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ در دفتر معاونت صنایع‌دستی به ریاست مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و با حضور محمد کریمی، مدیرکل امور مجلس برگزار شد، در خصوص بازنگری و نقاط ضعف و قوت برخی از قوانین تخصصی در این حوزه صحبت شد. 

مریم جلالی با بیان این که قوانین مختلف و موضوعی و مدنی داریم و در این جمع نخبگان می‌توانیم این مسائل را بررسی کنیم، گفت: تعدد قانون در کشور بسیار زیاد است و امروز به دنبال حذف بسیاری از این موارد برای تسهیل هستند. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این که بیشتر از ۷۰ درصد صنعتگران بانوان هستند و حمایت از خانواده را دارند، گفت: در شورای عالی میراث‌فرهنگی مباحث میراثی وجود دارد و این موضوع می‌تواند به رفع و حل و فصل برخی از مسائل ما منجر شود. 

او با اشاره به این که در قوانین ما، هنرمند، بازرگان و تولیدکننده را تفکیک نکرده‌اند، تصریح کرد: با این وجود مشخص نشده که ما در قبال هر کدام از این افراد چه وظیفه‌ای داریم، لذا ما تعریف‌مان را این گونه انجام دادیم که هنرمندان را حمایت، صنعتگر و بازرگان را تشویق کنیم و در عین حال، باید بدانیم که سواد حقوقی و قانونی حوزه صنایع‌دستی بالا نیست. 

جلالی تاکید کرد: وزیر میراث‌فرهنگی نسبت به حضور صنایع‌دستی در جلسات متعدد بسیار تأکید دارد و این حمایت می‌تواند در توسعه این حوزه نقش‌آفرین باشد، لذا ما پررونق‌ترین‌ها را در این موارد می‌توانیم برای رونق صنایع‌دستی و حمایت هنرمندان انجام دهیم. 

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان این که زیست بوم باید توازن داشته باشد و ما بتوانیم با این رویکرد ارتقای صنایع‌دستی را داشته باشیم، گفت: ما برای این که در قوانین میراث و گردشگری وارد شویم باید ابتکار عمل داشته باشیم و این مسئله اهمیت دارد. 

او با بیان این که احصای تکالیف و اختیارات می‌تواند کمک‌کننده باشد، اسناد تحول بخش‌های مختلف به ما ارتباط دارد و بررسی این موارد موثر است، گفت: صنایع‌دستی بیشتر از عدم شناخت رنج می‌برد و بین سیاستگذاران، مجریان و هنرمندان این مسئله وجود دارد. 

جلالی افزود: صنایع‌دستی یک تمامیت ارضی است که می‌تواند اتصال‌دهنده فرهنگ، سیاست و اجتماع باشد و هر قانونی قابلیت این که به صنایع‌دستی ربط پدیدا کند، دارد. 

او با بیان این که باید قانون حمایت و آیین‌نامه‌های آن را آنالیز و بررسی کنیم، گفت: دستورالعمل‌ها و برخی از قوانین در همین دولت نوشته شده است تا بتوانیم گام اول را برای نوشتن قوانین و کمک به قانون‌گذاران انجام دهیم. 

این مسئول با بیان این که در صنایع‌دستی مطالبه‌گر نداریم، گفت: انتقادات و پیشنهادات را به ما ارائه دهید. مطالبات محتوایی در این زمینه نیاز داریم تا بتوانیم موانع و مشکلات را حل و فصل کنیم. 

تورم قانونی در کشور ما بسیار بالاست

محمد کریمی مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به این که تورم قانونی در کشور ما بسیار بالاست، گفت: یکی از نیازهای ما امروز کاهش قوانین و بیشتر بازنگری قوانین موجود است. 

او با بیان این که عنایت به قانون و مباحث قانونی مورد توجه این معاونت در این دوره بوده است، گفت: قانون، مسیر و ریل‌گذاری است و از این جنبه بسیار اهمیت دارد. 

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ظرفیت نمایندگان مجلس تصریح کرد: سه معاونت هم‌پوشان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌توانند در حوزه صنایع‌دستی گل بزنند. 

او افزود: میراث‌فرهنگی حاکمیتی و وابسته به اعتبار و بودجه است و با ابتکار این معاونت بخش خیرین میراث‌فرهنگی راه‌اندازی شد که امتیاز بزرگی است. 

کریمی با بیان این که گردشگری یکی از حوزه‌های مهم ماست، تصریح کرد: مسائل اقتصادی و بحران‌های سیاسی و اقتصادی است و امروز حال خوبی ندارد، اما در حوزه صنایع‌دستی امید به اتفاقات خوب بیشتر است چرا که حوزه‌ای فرابخشی و مردمی است. 

این مسئول با بیان این که هزینه تمام شده در حوزه صنایع‌دستی باید کاهش یابد، گفت: باید صنایع‌دستی کاربردی شود که برای رسیدن به این هدف می‌توانیم با اقدامات متعدد در این حوزه اقدام کنیم. 

او با اشاره به این که باید نگاه فرهنگی و اقتصادی بر حوزه صنایع‌دستی حاکم شود، گفت: اگر بخواهیم صنایع‌دستی وارد زندگی مردم شود، باید سختگیری‌هایی که در این حوزه وجود دارد نسبت به قبل کاهش یابد تا رشد تولید و کاهش قیمت را هم داشته باشیم. 

کریمی با اشاره به این که تبلیغات باید در حوزه صنایع‌دستی افزایش یابد، گفت: از 3هزار مکاتبه احصا شده نمایندگان با وزیر میراث‌فرهنگی، در تعدادی از استان‌ها هیچ مکاتبه‌ای در حوزه صنایع‌دستی نداشتیم، لذا لازم است برنامه‌های متعددی برای آشنایی و ارتقای آگاهی در حوزه صنایع‌دستی هم داشته باشیم. 

او با بیان این که عنوان ابلاغ شده رهبری در مورد برنامه، ترویج صنایع‌دستی و گردشگری بود، اما در بندهای آن صنایع‌دستی بسیار کم‌رنگ بود، گفت: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در حوزه صنایع‌دستی بسیار مهم است. 

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این که مشکلات این روزها بسیار زیاد و بعضا خلاء قانونی هم مشهود است، گفت: شورای بروزرسانی قوانین را پیشنهاد دادم و دعوت‌نامه به استان‌ها زدیم و دعوت رسمی این حوزه شکل گرفت. 

او با بیان این که در دو حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی گردآوری قوانین و پالایش اتفاق افتاده اما به تولید محصول منجر نشده است، گفت: قوانین و مقررات گردآوری شده‌اند و جمع‌آوری شده‌اند و کم و کاستی‌ها هم دیده شده‌اند، اما هنوز به قانون نرسیده است. 

کریمی افزود: در حوزه میراث‌فرهنگی هم بررسی انجام شده است، اما در حوزه صنایع‌دستی قوانین گردآوری نشده است و در هیچ کدام از مراحل در حوزه بازنگری قوانین این حوزه اتفاق نیفتاده است. 

او با بیان این که باید پویایی و چالاکی در این حوزه را ارتقا دهیم، گفت: هنرمند، صنعتگر و بازرگان متفاوت هستند و عملکرد و ماهیت این حوزه‌ها نیز متفاوت است و باید تمییز داده شود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha