اجرای طرح گردشگری آشوراده بدون ساخت‌وساز در منطقه

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که طرح گردشگری آشوراده بدون ساخت‌وساز در منطقه اجرا می‌شود، گفت: برای نخستین بار در کشور مجوز ارزیابی محیط زیستی یک طرح بازبینی و اصلاح شد و با این حساب اجرای طرح گردشگری آشوراده مشکلی برای محیط‌زیست منطقه ایجاد نمی‌کند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، حسن اکبری روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ در نشست تخصصی بررسی محیط زیستی طرح طبیعت‌گردی آشوراده که با حضور نماینده سمن‌های محیط زیستی و برخی اعضای کمیته مشورتی میانکاله در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، گفت: اتفاق بزرگی که در موضوع طبیعت‌گردی آشوراده افتاد، این بود که برای نخستین بار مجوز ارزیابی زیست‌محیطی یک طرح در کشور بازبینی و به نفع حفظ طبیعت آشوراده اصلاح شد و در دوره جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت سیزدهم توانستیم برخی موارد که ممکن بود برای محیط‌زیست منطقه ایجاد مشکل کند را تغییر دهیم.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: مجوز ارزیابی زیست‌محیطی این طرح در سال ۱۳۹۷ صادر و قراردادی نیز با سرمایه‌گذار بسته‌شده بود اما با این‌ وجود توانستیم ایرادهای طرح را برطرف کنیم.

او افزود: یکی از مواردی که در مجوز اصلاح شد، تبدیل تفرج متمرکز به تفرج گسترده بود که با انجام این کار ساخت‌وساز ابنیه ممنوع شد و آسیب‌ها به حداقل می‌رسد، مورد دیگر در خصوص اقامت شبانه افراد بود که این مورد را در منطقه ۲۲ هکتاری ممنوع کردیم ضمن این‌که ظرفیت بُرد نیز برای اسکان طبیعت گردان منظور شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: در این طرح، معیشت جوامع محلی نیز در قالب اکولاژ دیده‌شده و قرار است بوم‌گردی در منطقه با اولویت همین جوامع محلی انجام شود تا معیشت آنان رونق یابد.

او تأکید کرد: در مورد چنین طرح‌هایی وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست در عمل پس از صدور مجوز به پایان می‌رسد اما بنا بر دغدغه‌ به حقی که دوستداران محیط‌زیست داشتند، صندوق ملی محیط‌زیست را به‌عنوان شرکت طرح پای‌کار آوردیم که دغدغه محیط زیستی مردم تا حدی برطرف شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به اهمیت ویژه شخص رئیس‌جمهوری به این طرح اشاره کرد و افزود: زمانی که کار برای جذب سرمایه‌گذار گره‌خورده بود، رئیس‌جمهوری به شورای اقتصاد دستور داد تا در مدت ۱۰ روز مصوبه لازم را ارائه کند که این اتفاق هم افتاد.

او بیان کرد: سرمایه‌گذار طرح که در کنار صندوق ملی محیط‌زیست قرار گرفته است از سال ۱۳۹۷، ۲۰۰ میلیارد تومان برای موضوعات محیط زیستی و پساب کارخانه‌اش هزینه کرده و مبلغ یک میلیارد تومان هم برای احیای تالاب اینچه گلستان اختصاص داده است و مجموع این موارد نشان می‌دهد که در راستای حفظ محیط‌زیست تلاش می‌کند.

اکبری با تأکید بر این‌که موضوع نظارت بر کار سرمایه‌گذار مهم‌تر از انتخاب سرمایه‌گذار است، گفت: البته هنوز قراردادی هم با سرمایه‌گذار بسته نشده است و توافقات در حد توافق اولیه پس از معرفی استان است.

او خاطرنشان کرد: در زون یک آشوراده هیچ‌گونه تفرجی انجام نخواهد شد همچنین در طرح طبیعت‌گردی هیچ سازه‌ دائمی مستقر نمی‌شود، این طرح با نظارت کافی می‌تواند با رعایت کامل الزامات محیط‌زیست و با کمترین نگرانی اجرا شود.

در این نشست، علاوه بر معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علیرضا نجیمی مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق، کنعانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان، مجید مخدوم عضو شورای عالی محیط‌زیست، حر منصوری فعال محیط‌زیست استان مازندران، زهرا قلیچی پور استاد دانشگاه حکیم سبزواری و حمیدرضا رضایی استاد دانشگاه منابع طبیعی گرگان و شهبازی عضو هیأت علمی دانشگاه گرگان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha