بررسی ۴ اثر غیر منفول تاریخی‌فرهنگی هرمزگان برای ثبت در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از بررسی ۴ پرونده غیر منقول تاریخی‌فرهنگی استان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، محمد محسنی با اعلام این خبر گفت: پرونده مجموعه شیر و خورشید و بنای شهرداری قدیم در بندرلنگه (عمارت بهزاد)، مسجد دو محرابه در بندرکنگ و مجموعه قنات‌های کیش در شورای ثبت استان بررسی و تائید شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بابیان اینکه پس از تائید در استان برای بررسی به دفتر شورای ثبت معاونت میراث‌فرهنگی کشور ارسال می‌شود، اظهار کرد: پرونده‌ها پس از  تصویب شورای ثبت معاونت میراث‌فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

او افزود: مجموعه شیر و خورشید بندرلنگه شامل هلال‌احمر، پانسیون، انبار غلات، موتورخانه، مغازه و بیمارستان شهید بهشتی است که متعلق به دوره پهلوی دوم است.

محسنی با اشاره به اینکه ساختمان قدیم شهرداری بندرلنگه (عمارت بهزاد) بنایی باشکوه و برگرفته از الگویی سنتی ساخته‌شده است، بیان کرد: این بنا در پایان دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: مسجد تاریخی دومحرابه بندرکنگ درزمان استفاده خود دارای دو محراب در دو طبقه بوده که طی سال‌های اخیر از زیرخاک نمایان شده، که قدمت آن به پیش از دوران صفوی برمی‌گردد.

او افزود: مجموعه قنات‌های کیش شامل رشته قنات‌های حریره، بیوت سالم و باغو در جزیره کیش است که قدمت آن‌ها به دوره ایلخانی برمی‌گردد و برای مصرف شرب و کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌شده است.

محسنی تأکید کرد: امیدواریم با ثبت آثار تاریخی گامی مؤثر در راستای حفاظت و احیای این مواریث ارزشمند برداشته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha