ارسال ۳۶۰ اثر به جشنواره بین‌المللی فیلمنامه‌نویسی شهادت قلم در قم

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی فیلمنامه‌نویسی شهادت قلم گفت: تا آخرین روز مهلت ارسال آثار به این جشنواره ۳۶۰ فیلمنامه از ایران و خارج از کشور به دبیرخانه رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، رضا ابوذر، ۲۹ آذرماه جاری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۰ اثر خارجی از کشورهای لبنان، عراق، یمن و افغانستان به دبیرخانه جشنواره رسیده است و به همین‌ دلیل در بخش ویژه بین‌المللی یک جایزه قرار داده‌ایم.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی فیلمنامه‌نویسی شهادت قلم افزود: مهلت اولیه ارسال آثار تا پایان مهرماه امسال بود که این مهلت تا ۲۵ آبان تمدید شد و داوود جلیلی، محسن غضنفری و فاطمه علیمرادی داوری اولیه آثار را انجام دادند و ۴۰ اثر برای داوری مرحله پایانی انتخاب شد.

او خاطرنشان کرد: داوران مرحله پایانی؛ حبیب‌الله مازندرانی، ابراهیم حسن‌بیگی و محمدرضا معصوم‌زادگان ۴۰ اثر نهایی را خواندند و در نهایت پنج فیلمنامه برگزیده شد که به آنان جایزه اهدا می‌شود.

او اظهار کرد: در آیین اختتامیه جشنواره از سه خانواده شهید (یک شهید دفاع مقدس، یک شهید مدافع حرم و خانواده یکی از شهدای اخیر غزه که در قم ساکن هستند.) نیز تجلیل به عمل می‌آید.

ابوذر بیان کرد: آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی فیلمنامه‌نویسی شهادت قلم سوم دی‌ماه سال جاری در سالن همایش باغ‌موزه دفاع مقدس شهر قم، واقع در بلوار شهید سید مرتضی آوینی، با اهدای جوایز برگزار می‌شود.

گفتمان هنر در دفاع مقدس گفتمان ویژه‌ای است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم نیز گفت: مدیون رشادت‌هایی هستیم که شهدا انجام دادند و به غیر از کار هنر با هیچ ابزار دیگری نمی‌توانیم فرهنگ دفاع مقدس را به نسل جوان معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام علی لقمان‌پور، با اشاره به این‌ که‌ دبیرخانه دائمی جشنواره فیلمنامه‌نویسی کوتاه دفاع مقدس و مقاومت در قم ایجاد شده است، گفت: این فیلمنامه‌ها باید زیرساخت و مقدمه برای ساخت فیلم‌های فاخر باشند.

او گفت: پس از انقلاب، گفتمان هنر در دفاع مقدس گفتمان ویژه‌ای شده است که با شعار متبلور نمی‌شود و فرهنگ دفاع مقدس در خدمت ابزارهایی همچون هنر خود را نشان می‌دهد و وظیفه ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سیاست‌گذاری، هدایت و پشتیبانی از جشنواره فیلمنامه‌نویسی دفاع مقدس است.

او خاطرنشان کرد: جنگ ما، مبانی خاص خود را دارد و برگرفته از نگاه یک مرجع دینی و یک فقیه است و گفتمان دفاع مقدس ما گفتمانی دینی است.

لقمان‌پور، با اشاره به این‌ که یکی از راه‌های گفتمان‌سازی دفاع مقدس، ابزار هنر است و باید به صورت علمی دنبال شود، گفت: باید در پی ایجاد انگیزه و حمایت مادی و معنوی از نویسندگان و فیلم‌سازان باشیم، از این‌رو باید مجموعه‌ای باشد که این ارتباط را برقرار کند و یکی از این راه‌ها برگزاری جشنواره‌های هنری است.

او بیان کرد: نقش زنان به ویژه در پشت جبهه؛ و مادران، خواهران، همسران و دختران شهیدان که هدایت‌گر و پشتیبان رزمندگان بودند و نقش اساسی در دفاع مقدس داشتند را، باید در قالب آثار هنری به ذهن جوانان امروز جامعه متبادر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha