احیای سنت قدیمی سیب‌زمینی کلوخو در بافق

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق گفت: شب اول زمستان، بهانه‌ای شد که خانواده‌های بافقی آیین سنتی پخت سیب‌زمینی با کلوخ را دوباره زنده کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، لیلی رنجبر گفت: کلوخو از رسوم قدیمی بافقی‌ها است که در گذشته اغلب کشاورزان، در مزارع خود برای دورهمی و شکرگزاری این سنت را اجرا می‌کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق افزود: کلوخو سنتی دیرینه در بین مردم دیار نخل و آفتاب است و با این روش سیب‌زمینی باارزش غذایی بالاتری مصرف می‌شود.

او ادامه داد: سال‌ها است که این آئین سنتی کمتر اجرا می‌شود، اما امسال هم‌زمان با شب چله زمستان این سنت به همت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق احیاء شد و همراه با اجرای برنامه‌های شب چله و باهدف ایجاد شورونشاط و همدلی بین خانواده‌های بافقی به صورت مسابقه‌ای در پارک آهن شهر بافق، بین شش تیم سه نفره برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق در خصوص این آئین گفت: پس از داغ شدن و آماده شدن کوره‌ها و داغ شدن کلوخ‌ها حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد سیب‌زمینی داخل کوره‌ها می‌ریزند و درنهایت کوره بر روی کلوخ‌های داغ خراب می‌شود.

رنجبر عنوان کرد: در مدتی که سیب‌زمینی‌ها در حال پختن هستند، حدود ۳۰ تا ۵۰ دقیقه، فرصتی فراهم می‌شود که مردم در کنار هم باشند و با یکدیگر پیرامون مسائل مختلف گفتگو کنند، سیب‌زمینی کلوخو به صورت‌های مختلفی از قبیل شکم پر و معمولی پخت می‌شود که هر کدام طعم خاصی دارد.

او گفت: در قدیم کشاورزان و شهروندان بافقی پایان برداشت هر محصول این کار را انجام می‌دادند و کلوخ‌ها را به صورت کوره‌ای کوچک در مقیاس قطر ۵۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۳۰ تا 40 سانتیمتری می‌ساختند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق افزود: پرونده ثبتی این آئین در درست بررسی است تا در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت ملی برسد.

احیای سنت قدیمی سیب‌زمینی کلوخو در بافق

انتهای پیام/

کد خبر 1402100200048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha