استفاده از مزیت‌های گردشگری خوراک در راستای توسعه اقتصاد جوامع/ ثبت‌ملی ۳۵۰ غذا و خوراک در گیلان

بزرگ‌ترین جشنواره گردشگری خوراک امروز پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ در تالار مرکزی شهر رشت افتتاح شد.

به گزارش میراث آریا، رحیم شوقی شهردار رشت در مراسم افتتاحیه بزرگ‌ترین جشنواره گردشگری خوراک که در تالار مرکزی شهر رشت برگزار شد، گفت: شهر رشت یکی از قطب های گردشگری، کشاورزی، علمی و صنعتی به شمار می رود. غذاهای رشت نشان از فرهنگ مردم رشت دارد، ۲۰ آذر سال ۱۳۹۴ شهر رشت، به طور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان «شهر خلاق خوراک شناسی» انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شد و موجب شده تا با استفاده از این مزیت‌ها ایجاد اشتغال در سطح جوامع محلی را شاهد باشیم.

او افزود: امروز شاهد بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان گردشگری به منظور استفاده از مزیت های گردشگری خوراک در راستای توسعه گردشگری شهر رشت هستیم.

شهردار رشت تصریح کرد: ۴۰ برنامه در هفته رشت که از ششم تا دوازدهم دی ماه آغاز شده برای مردم برنامه ریزی و تدارک دیده شده است.

شهر اولین‌ها و بهترین‌ها

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت در ادامه ضمن تبریک هفته رشت گفت: شهر رشت شهر اولین‌ها و بهترین‌هاست. این شهر را صرفا به خوراک و صنایع‌دستی و آب و هوای خوب آن نمی‌شناسند بلکه به مردمان خون‌گرم آن می‌شناسند و مهمان نوازی آن‌ها زبانزد عام و خاص است.

او افزود: خبرنگاران خارجی که امروز در بزرگ‌ترین جشنواره خوراک ایران حضور دارند به عنوان سفیران فرهنگی هستند و نقش مهمی در معرفی شهر رشت به مردم دنیا دارند. ان‌شالله روزی برسد که ۱۲ دی ماه را به عنوان روز جهانی رشت جشن بگیریم.

رشت، شهر هنر و دانایی

علیرضا تاج شهرستانی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در ادامه گفت: هدف از برگزاری جشنواره خوراک در سطح ملی و بین المللی ایجاد زمینه ای مناسب برای گسترش فرهنگ و آیین‌هاست.

او افزود: امیدواریم بتوانیم گام موثری برای شناساندن خوراک های سنتی و برند شدن شهر رشت برداریم.

تاج شهرستانی تصریح کرد: مردم شهر رشت مهربان هستند. رشت شهر هنر و دانایی است.

شهری با تاریخ هزار ساله

ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در ادامه گفت: رشت تاریخ هزار ساله دارد، مرکز رشت در دوره صفوی شکل گرفته است.

او افزود: خوراک به قدری مهم است که در آیات قرآن مورد تاکید قرار گرفته است، گردشکری خوراک می ‌تواند به تنوع بخشیدن سبد گردشگری کمک کند و در جذب توریست نقش مهمی داشته باشد.

جهانی تصریح کرد: گردشگری خوراک آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف است. گیلان به دلیل تنوع خوراک قابلیت جهانی شدن و صادرات را دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان گفت: رونق گردشگری خوراک موجب اشتغال‌زایی می‌شود و به توسعه گردشگری کمک می کند. ۴۰ اثر مربوط به خوراک را در استان گیلان ثبت ملی کردیم. برای رونق گردشگری خوراک باید تبلیغات انجام داد.

او ادامه داد: عدم توجه به موضوع گردشگری خوراک موجب شده بسیاری از غذاهای محلی فراموش شود که خوشبختانه با برگزاری جشنواره خوراک غذاهای فراموش شده احیا شدن است. تا کنون ۳۵۰ نوع غذای محلی استان گیلان شناسایی شده است.

ثبت ملی ۳۵۰ غذا و خوراک در گیلان

مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: به عنوان باستان شناسان تا حدودی با قدمت گیلان و شهرهای آن آشنا هستم. در بازدید از جشنواره خوراک از این همه غذاهای سنتی حیرت کردم.

او افزود: ۳۵۰ غذا و خوراک در گیلان ثبت ملی شده است. تک تک غذاها ریشه در محیط و زیست بوم گیلان دارد و به تجربه زیستی باز می‌گردند، این تجربه چراغ راه آینده ما خواهد بود.

ده پهلوان تصریح کرد: کاربرد میراث فرهنگی ما چه ملموس و ناملموس چیست؟ زندگی مسالمت آمیز بشر با طبیعت، محیط زیست توانسته میراث‌فرهنگی را حفظ کند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: غذا و خوراک می تواند سفیران خوبی برای معرفی گیلان باشد، زمانی می توانیم میراث فرهنگی‌مان را حفظ کنیم که هم جوشی بین ما اتفاق بیفتد و پشتوانه مردمی داشته باشد.

ده پهلوان در ادامه از استاندار گیلان، رئیس شورای شهر و شهردار رشت و رسانه ها و سفرای خارجی برای حضور در این جشنواره تشکر کرد.

معرفی فرهنگ ایران با برگزاری جشنواره‌ خوراک

سفیر قزاقستان در ایران در ادامه ضمن تبریک هفته رشت گفت: گیلان را بسیار دوست دارم در طول اقامت خود در ایران به اکثر نقاط آن سفر کردم. استان گیلان طبیعت بی نظیر و دریای خزر و مردم خونگرم دارد و بسیار زیباست.

او افزود: برگزاری جشنواره‌هایی مانند خوراک نقش مهمی در معرفی فرهنگ ایران دارد.

شهر گیلان را فراموش نمی کنم

رایزن اول سفارت ترکیه در ایران در ادامه گفت: بسیار خرسندیم از حضور در جشنواره خوراک، هیچ وقت شهر گیلان را فراموش نمی کنم و در قلبمان ماندکار خواهد بود.

او ادامه داد: ملت ایران و ترکیه با هم برادر و دوست هستند. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402100700370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha