ثبت و معرفی آثار صنایع‌دستی زنان بلوچ ضروری است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری خاش گفت: شناسایی، ثبت و معرفی جهانی آثار صنایع دستی و هنر سوزن‌دوزی زنان بلوچ از ضرورت‌های مهم به شمار می رود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، فرهاد کردی تمندانی روز پنج‌شنبه هفتم دی ماه در حاشیه بازدید مشترک خود به همراه مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تعاونی‌های تولیدی محصولات صنایع دستی خاش اظهار کرد: شرکت در جشنواره‌ها، برپایی و فعال‌سازی کارگاه‌های آموزشی، ایجاد بازارچه های فروش و نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات، ایجاد آلبوم و برندسازی تولیدات دستی باید مورد توجه مسوولان ادارات و نهادها باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری خاش بیان کرد: بر حسب تأکیدات استاندار سیستان و بلوچستان، حمایت ها و پیگیری های فرماندار شهرستان، فعال سازی تعاونی‌های تولیدی، حمایت از تعاونی ها، ارایه تسهیلات بدون بهره و کمک بلاعوض، تامین مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی و شکوفایی ایده ها مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و سردی هوای خاش، تامین سوخت مورد نیاز کارگاه‌های آموزشی و تولیدی محصولات صنایع دستی را در اولویت پیگیری خواهیم کرد، تا از نیمه سال سوخت این واحدها تامین و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاش هم بیان کرد: در بسیاری از واحدهای تولیدی شهرستان محصولاتی مانند کیف دستی، جاکلیدی، گوشواره، جاکارتی، آینه دوزی، سکه دوزی، سوزن دوزی لباس زنان بلوچ، حصیربافی و غیره تولید و به بازار مصرف شهرستان، شهرهای استان و کشور عرضه می شود.

ملک مسعود ریگی افزود: برای اخذ مهر اصالت کیف دستی تولیدی خاش که شامل مواد اولیه چرم و سوزن دوزی بلوچی بوده، مکاتبه لازم با سازمان یونسکو صورت گرفته و یقیناً از تولیدات شاخص و ایده های ناب هنرمندان و صنعتگران حمایت خواهیم کرد. با حضور معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری خاش، مسوول بسیج ادارات و مدیران ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسوولان تعاونی های شهرستان مهمترین مشکلات حوزه تولیدات دستی و هنر زنان بلوچ بحث و تبادل‌نظر شد. همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری خاش به همراه مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاش از تعاونی های های تولیدی محصولات صنایع دستی این شهرستان بازدید و مهمترین مشکلات این واحدها را مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت و اهمیت حمایت از واحدهای فعال تولیدی تاکید کردند.

ثبت و معرفی آثار صنایع‌دستی زنان بلوچ ضروری است

انتهای پیام/

کد خبر 1402100800384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha