پاکستان بهترین عملکرد را در گردشگری ارائه کرده است

بر اساس «بارومتر جهانی گردشگری» که توسط سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد منتشر شده است، پاکستان در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ «مقصدِ با بهترین عملکرد» از نظر گردشگری بوده است.

به‌گزارش میراث آریا، گردشگری پاکستان در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی (۹۲ درصد) بهبود یافت، زیرا این کشور افزایش ۱۱۵ درصدی ورود گردشگران خارجی را نسبت به سال قبل تجربه کرد که نشان‌دهنده بازگشت قوی پس از همه‌گیری کرونا بوده است.

آفتاب رعنا، مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری پاکستان گفت: با احیای مجدد به ۱۱۵ درصد و پیش‌بینی درآمدهای بین‌المللی به ۱.۳ میلیارد دلار تا پایان سال، پاکستان به عنوان چراغی در احیای گردشگری می‌ایستد و پتانسیل خود را در صحنه جهانی به نمایش می‌گذارد.

او این موفقیت را مرهون تلاش‌های هماهنگ در زمینه ترویج گردشگری دانست. پاکستان به طور فعال در شش رویداد بزرگ جهانی برای طرح پتانسیل گردشگری در این کشور شرکت کرده است.

گسترش آنلاین استراتژیک، همراه با راه‌اندازی برند گردشگری «سلام پاکستان» در آگوست ۲۰۲۳، کمک قابل توجهی به جذب طیف متنوعی از بازدیدکنندگان از سراسر جهان کرد.

وزیر دولت در امور گردشگری، واسی شاه، به تیم شرکت توسعه گردشگری پاکستان (PTDC) و شرکای صنعتی به خاطر این دستاورد تبریک گفت و نسبت به عملکرد قوی‌تر در سال ۲۰۲۴ علیرغم چالش‌های موجود ابراز خوش‌بینی کرد. همچنین، رعنا از تلاش‌های مشترک  PTDC، ادارات گردشگری استانی و اپراتورهای بخش خصوصی با تاکید بر نقش رویدادهای جهانی در گسترش مشارکت‌های بین‌المللی بسیار تشکر کرد.

با توجه به بارومتر گردشگری سازمان تجارت جهانی، سایر مقاصد پیشرو با بهترین عملکرد عبارتند از قطر، عربستان سعودی، صربستان، ترکیه و رومانی و همچنین کشورهایی از اروپا، آسیا-اقیانوسیه، آمریکا، آفریقا و خاورمیانه. مصر و صربستان نیز در انتهای فهرست کشورهای مقصد با بهترین عملکرد در حوزه گردشگری قرار داشتند.

یافته‌های کلیدی بارومتر گردشگری نشان می‌دهد که گردشگری بین‌المللی توانسته است به ۸۷ درصد از سطوح پیش از همه‌گیری در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ دست پیدا کند.

تخمین زده می‌شود که ۹۷۵ میلیون گردشگر بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به سفرهای بین‌المللی رفته باشند که نسبت به ماه‌های مشابه سال ۲۰۲.۳۸ درصد افزایش یافته است، اگرچه هنوز هم ۱۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

درآمدهای بین‌المللی گردشگری ممکن است در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴ تریلیون دلار برسد که حدود ۹۳ درصد از ۱.۵ تریلیون دلاری است که مقصدها در سال ۲۰۱۹ به دست آورده‌اند.

این نتایج نشان‌دهنده بهبود قوی تقاضا در سال ۲۰۲۳ است. بر اساس مناطق، خاورمیانه با ورود ۲۰ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۳، پیشتاز بهبود بر حسب مناطق بود. اروپا نیز بزرگترین مقصد جهان، به ۹۴ درصد از سطوح قبل از همه گیری رسیده است، که دلیل اصلی‌اش تقاضای بالای سفر درون منطقه‌ای بوده است.

آفریقا ۹۲ درصد از بازدیدکنندگان پیش از بحران را در این دوره ۹ ماهه و قاره آمریکا ۸۸ درصد بازدید کردند. در آسیا و اقیانوسیه، ورودی‌ها به ۶۲ درصد از سطح قبل از همه گیری افزایش یافته است.

بر اساس مناطق فرعی، آفریقای شمالی (+ ۵ درصد)، آمریکای مرکزی (+ ۴ درصد) و اروپای مدیترانه جنوبی (+ ۱ درصد) همچنان در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ از سطوح پیش از همه‌گیری فراتر رفتند.

طبق سناریوهای سازمان جهانی تجارت جهانی که در ژانویه منتشر شد، انتظار می‌رود که ورودی‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ به ۱.۳ میلیارد برسد که ۳۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ و تقریبا ۹۰ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری بیشتر است.

سازمان تجارت جهانی می‌گوید با وجود چالش‌های اقتصادی وعدم اطمینان ناشی از تنش‌ها و درگیری‌های ژئوپلیتیکی، در این زمینه، گردشگری بین‌المللی به خوبی در مسیر بهبودی کامل سطوح پیش از همه‌گیری در سال ۲۰۲۴ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100900405
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha