دبیرخانه دائمی چوگان در بم راه‌اندازی شد

دبیرخانه دائمی پاسداری از میراث ناملموس چوگان با حضور سرپرست فدراسیون چوگان کشور، مدیر مرکز میراث ناملموس ایران، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان و جمعی از ورزشکاران در ارگ تاریخی بم راه‌اندازی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، سعید شاهرخی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان جمعه 8 دی‌ماه 1402 در حاشیه این مراسم گفت: یک بخش از میراث‌فرهنگی مربوط به بناهای تاریخی و بخش دیگر آن ناملموس یا معنوی است که بیشتر شامل داستان‌ها و قصه‌ها، آداب و رسوم و زندگی مردم می‌شود .

او افزود: چوگان در بخش میراث‌فرهنگی ناملموس است که همراه با روایتگری و موسیقی شامل شاهنامه‌خوانی و... به عنوان میراث ناملموس در کشور ما ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به استقرار دبیرخانه دایمی میراث ناملموس چوگان در ارگ بم گفت: هر سال به مناسبت ۱۶ آذر(سالروز ثبت این اثر ناملموس جهانی) بم میزبان رویداد عظیم ورزشی میراثی دنیا خواهد بود.

شاهرخی افزود: این ورزش می‌تواند مؤلفه‌ مهمی در توسعه گردشگری باشد و باید رویدادهای مختلف تعریف کرد که هرچه رویداد بزرگ‌تر باشد، برای مردم جذابتر و لذت‌بخش‌تر است.

او گفت: امروزه هویت فرهنگی ایران با بازی خوب چوگان تعریف می‌شود که برای نسل جدید جاذبه ایجاد می‌کند و باید به اسب به عنوان یک صنعت نگاه کرد.

 این دبیرخانه براساس تفاهم نامه‌ای بین وزارت میراث‌فرهنگی و فدارسیون چوگان کشور راه‌اندازی شده و قرار است این دبیرخانه توسط فدارسیون چوگان کشور تجهیز و توسط کارشناسان وزرات میراث‌فرهنگی مدیریت شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100900436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha