برگزاری کارگاه آموزشی بایسته‌های ثبت جهانی آثار میراث‌فرهنگی

در چهارمین نشست تخصصی معاونان میراث‌فرهنگی ادارات کل استانی، کارگاه آموزشی ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی برگزار شد.

به گزارش میراث آریا، مصطفی پورعلی، مشاور امور ثبت جهانی و کنوانسیون‌های معاونت میراث فرهنگی در چهارمین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی معاونان میراث فرهنگی کل کشور که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، پیرامون اولویت‌های ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی و بایسته‌های آن صحبت کرد.

او در ابتدای این کارگاه آموزشی گفت: دستورالعمل اجرایی تعیین اولویت ثبت آثار جهانی که در سال ۱۴۰۱ به ادارات‌کل استان‌ها ابلاغ شد، باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. چرا که تبیین این موضوع در استان‌ها می‌تواند به مدیریت بهتری ختم شود و مقامات استانی را هم با تصمیمات وزارتخانه همراه کند.

پورعلی خطاب به معاونان میراث فرهنگی استان‌ها گفت: ویژگی‌های آثار ثبت جهانی را بیان کنید و به صورت مقایسه برای مردم توضیح دهید، به طور مثال پارسه یا تخت جمشید را معیار ثبت قرار دهید تا وقتی اثری به شما پیشنهاد یا مطالبه‌گری می‌شود، بگویید اثر باید در این حد باشد.

مشاور امور ثبت جهانی و کنوانسیون‌های معاونت میراث فرهنگی توصیه کرد: برای رفع سریع‌تر مشکلات آثار و اماکن میراثی، موضوع ثبت جهانی بی‌دلیل مطرح نشود؛ بلکه اولویت‌ها در حوزه میراث ناملموس و ملموس به دقت ملاحظه شده و با کارشناسان حوزه ثبت مشورت شود.

او یادآور شود: ثبت جهانی یک اثر اگرچه با خودش برای حفظ اثر اعتبار می‌آورد اما شرایط پس از ثبت را هم باید منظر داشت. یعنی ثبت جهانی اثر، پایان کار نیست. همانطور که ثبت یک اثر دستاورد دارد، حذف‌شدن یک اثر از فهرست جهانی هم تأثیر منفی برای آن کشور دارد. به عنوان نمونه، بندر لیورپول با بی‌توجه دولت انگلیس به مقررات یونسکو، از فهرست ثبت جهانی خارج شد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402101300714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha