تاریخ هنر ایران از زمان سفالگری آغاز شده است 

استاد دانشگاه باستان‌شناسی گفت: تاریخ هنر ایران از زمانی شروع می‌شود که انسان سفالگری می‌کند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که تلفیق این هنر و باستان‌شناسی را به تصویر کشیده می تواند روایتی از هنر، اندیشه، ایدئولوژی، مذهب و اسطوره باشد. 

حسن فاضلی نشعلی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: هویت مسئله مهم ماست و مشروعیت جامعه ایرانی و آغاز جغرافیای ما نیز به این مسئله وابسته است. 

این باستان شناس با بیان این که هنر نمایانگر این هویت است، تصریح کرد: باید بدانیم که کشور ما از مردم ساخته شده و با توجه به این که بنیان دانشگاه‌ها از مردم تشکیل شده می توانند نقش موثری در پژوهش و معرفی هنر داشته باشند. 

او با بیان این که برگزاری نمایشگاه آثار سفالین با نقوش هزاره پنجم و چهارم در وزارت میراث فرهنگی تعامل قابل توجهی در راستای تقویت این هنر بوده است، اظهار کرد: تاریخ هنر ایران از زمانی شروع می‌شود که انسان سفالگری می‌کند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که تلفیق این هنر و باستان‌شناسی را به تصویر کشیده می تواند روایتی از هنر، اندیشه، ایدئولوژی، مذهب و اسطوره باشد. 

فاضلی نشعلی با بیان این که حوزه فعالیتم در فلات مرکزی هزاره پنجم و چهارم بوده است، گفت: تاریخ هنر در دانشگاه تدریس می‌شود اما زیبایی آن به همنوا شدن برخی با این آموزه‌هاست، از طرفی امروز افرادی پرورش یافته‌اند که این هنرها را در دنیای امروز روی سفال و فلز و دیگر آثار صنایع دستی به کار برده‌اند که با خلق این آثار می‌توانند ما را به شکل دیگری به دنیای گذشته ببرند. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402101800992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha