ثبت پنج اثر منقول استان گلستان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از ثبت تعداد پنج پرونده آثار منقول استان شامل شش قلم شی از اشیای گنجینه زیارت در فهرست آثار منقول کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری امروز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: در جلسه امروز شورای ثبت ملی آثار منقول کشور که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، تعداد پنج پرونده آثار منقول استان شامل شش قلم شی از اشیای گنجینه زیارت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با تشریح آثار ثبت‌شده استان، خاطرنشان کرد: این اشیاء شامل دو عدد دستبند زرین هم‌شکل، یک عدد پیشانی‌بند زرین، یک عدد آینه مفرغی دسته‌دار و دو عدد میله سرمه‌دان که یکی از آن‌ها دارای تزئینات انسانی است، می‌شود.

او افزود: این آثار که در دهه ۷۰ شمسی دریکی از سایت‌های باستانی استان کشف‌شده از جنس طلا و مفرغ بوده و قدمت آن با توجه به مطالعات نسبی، مربوط به دوره آغازین آهن است.

ساوری در ادامه یادآور شد: این آثار در موزه باستان‌شناسی گرگان در معرض نمایش قرار خواهد گرفت و علاقه‌مندان به حوزه میراث‌فرهنگی می‌توانند با مراجعه به این موزه از این مجموعه ارزشمند دیدن کنند.

او اظهار امیدواری کرد با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع‌دستی، میراث معنوی و ناملموس استان گلستان و معرفی هرچه‌ بهتر آن، گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

شورای ثبت ملی آثار منقول کشور امروز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ با حضور علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور، هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌های کشور، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، سجاد علی‌بیگی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، مرتضی حسینقلی‌زاده معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان و دیگر اعضای شورای ثبت ملی کشور در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101801012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha