۸۰ باغ ویلاوی غیرمجاز در عرصه شهر تاریخی توس تخریب شد

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی از تخریب ۸۰ باغ ویلاوی غیرمجاز در عرصه شهر تاریخی توس خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سرهنگ سید علی باقری با اعلام این خبر افزود: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی با توجه به ماموریتی که دارد عرصه تاریخی توس را رصد و آثار ساخته شده غیرمجاز در این عرصه را شناسایی کرده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: تمام مکاتبات لازم را انجام و به دادستانی اطلاع داده و دادستانی نیز دستور تخریب را صادر کرده است.

شهر تاریخی توس با محوطه ۳۶۰ هکتاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. منطقه توس در سده دوم هجری مجموعه‌ای ‌از آبادی‌هایی همچون نوغان، سناباد و توس بود که این آخری آبادترین آنها محسوب می‌شد و امروز همه آن آبادی‌ها درون شهر مشهد قرار دارند.
بازسازی عمارت قلعه توس پس از مرگ تیمور صورت گرفت، در دوره‌های بعد نام توس را با نام مشهد یک‌جا می‌بردند اما مشهد به تدریج به واسطه اهمیت مذهبی، شهر توس را تحت‌ الشعاع خود قرار داد و پایتخت خراسان شناخته شد.

توس تا بهمن ۱۳۹۱ یکی از روستاهای تابع مشهد شناخته می‌شد اما با تایید شورای عالی معماری و شهرسازی این روستای تاریخی که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی در جوار آن قرار دارد به عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد. هم اکنون توس زیر نظر شهرداری منطقه دوازدهم مشهد اداره می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102101232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha