حفاظت از ذخیره‌گاه دنا هوشمندسازی شد

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ثبت دنا به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره با ۱۵۲۰ گونه گیاهی و جانوری وظیفه خطیری را بر دوش همگان گذاشته است و آن حفاظت از این میراث گران‌بهاست و هم‌اینک به‌منظور حفاظت همه‌جانبه از آن به‌صورت برخط و به‌طور لحظه‌ای رصد می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، روح‌الله حقیقت امروز ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: حیات‌وحش مناطق حفاظت‌شده و پارک ملی دنا به وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای با نصب دوربین‌های هوشمند رصد و حفاظت می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این پروژه با استفاده از فنّاوری‌های نوین (اینترنت اشیاء) و با ایجاد شبکه‌ای از سانسورهای محیطی گوناگون، داده‌ها را به‌صورت برخط و آنلاین رصد و پایش و به مرکز مانیتورینگ اداره کل گزارش می‌دهد.

حقیقت بیان کرد: با تلاش‌های انجام‌شده ازاین‌پس حفاظت از مناطق حفاظت‌شده و جنگل‌های این خطه در دنا به‌صورت آنلاین و برخط پایش و رصد می‌شود ‌و به‌محض وقوع آتش‌سوزی اقدامات لازم و پیشگیرانه انجام خواهد شد.

او گفت: نصب دوربین‌های هوشمند بخصوص در منطقه حفاظت‌شده دنا که با تهدیدات جدی مواجه است نقش مهمی در جلوگیری از ورود شکارچیان به این منطقه نیز خواهد داشت.

حقیقت وجود ۶۰ تا ۷۰ روستا در کنار دامنه‌های منطقه حفاظت‌شده دنا را یک تهدید جدی برای حیات‌وحش این منطقه دانست و گفت: مشارکت و همکاری مردم در حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش ضروری است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: زمستان برای حیات‌وحش فصل پرخطری بوده و به جهت آسیب‌پذیر بودن نیازمند مراقبت بیشتر برای حفاظت از حیات‌وحش و جلوگیری از هرگونه آسیب به آن‌ها هستیم.

حقیقت تأکید کرد: برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب از شرایط آسیب‌پذیری حیات‌وحش در زمان بارش برف، سوءاستفاده می‌کنند.

او ادامه داد: امروزه محیط‌زیست کشور ما با نامهربانی‌هایی روبه‌رو شده که همکاری و تلاش شبانه‌روزی همه اقشار جامعه را می‌طلبد و دراین‌بین محیط بهابرگان در خط مقدم دفاع از تنوع زیستی کشور هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای‌ داده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102301326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha