۲۷۶ اثر تاریخی شناسایی شده در سراوان سیستان و بلوچستان وجود دارد/ برگزار نخستین جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان گفت: ۲۷۶ اثر تاریخی شناسایی شده در سراوان وجود دارد که ۷۵ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، حمزه ندرت زهی اظهار کرد: به‌منظور ساماندهی خدمات سفرهای نوروزی ۱۴۰۳، نخستین جلسه ستاد خدمات سفر با حضور اعضای ستاد به ریاست فرماندار شهرستان سراوان روز شنبه ۲۳ دی ماه برگزار و مقرر شد هر یک از دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام امورات محوله ببرای ارائه خدمات به مسافران نوروزی باشند.  

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سال گذشته در نوروز ۱۴۰۲ حدود شش هزار و ۴۱۰ نفر نفر از آثار و ابنیه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان بازدید کردند که پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال با افزایش روبه‌رو شود.  
 
او با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۲۷۶ اثر تاریخی شناسایی شده و ۷۵ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است، خاطرنشان کرد: مصوبات این جلسه، نصب سیاه‌چادر و برپایی غرفه فروش محصولات صنایع‌دستی در ورودی شهر، نصب سیاه‌چادر و اسکان تیم‌های خدمات‌رسانی در میدان فرمانداری به منظور مراسم استقبال از سال نو و برپایی سفره هفت‌سین و... است.  

شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان به زادگاه خورشید ایران، اولین نقطه‌ای که خورشید طلوع می‌کند، شهرت دارد و دارای آثاری تاریخی، مناطق گردشگری و صنایع‌دستی فراوانی است که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است.  

روستای جهانی کلپورگان که در آن سفال بدون استفاده از چرخ و با دست توسط بانوان هنرمند بلوچ به‌صورت ماهرانه ساخته می‌شود نیز یکی از نقاط گردشگری در سراوان است که در فصول مختلف سال گردشگران زیادی دارد.  

از سوی دیگر نخلستان‌هایی که نهر آب از میان آن می‌گذرد، قلعه‌های باستانی، مساجد، مدارس، تپه و آبشارهای گوناگون در اقصی‌نقاط این شهرستان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.  

 همچنین مسجد جامع دزک با قدمت هزارساله و بیش از ۵۰ سنگ‌نگاره شناسایی‌شدهٔ باستانی در شهرستان سراوان باعث شده است که این شهرستان، لقب سرزمین نخل و نگاره را به خود اختصاص دهد.  

به اذعان کارشناسان میراث‌فرهنگی تا کنون بیش از ۳۸۰ اثر تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و اسلامی در این سراوان شناسایی شده که این آثار شامل سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله، تپه، مقبره، قبرستان‌های تاریخی است که طبق شواهد به‌جامانده از دوران گذشته حکایت از سکونت انسان در هزاره‌های پیش از تاریخ در این منطقه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102401353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha