چهارمحال و بختیاری بهشت کوچک ایران است

رئیس بنیاد ملی توسعه گردشگری کشور گفت: چهارمحال و بختیاری با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی خدادادی به‌عنوان بهشت کوچک ایران مطرح است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌تقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، مرتضی طالع ماسوله در همایش توسعه پایدار گردشگری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: این استان با وجود قابلیت‌های بسیار در حوزه گردشگری هنوز ناشناخته مانده است.

رئیس بنیاد ملی توسعه گردشگری کشور افزود: چهارمحال و بختیاری دارای ۸۵۰ جاذبه گردشگری، ۹۲۳ گونه گیاهی، ۲۹۴ گونه جانوری، ۲۰ رودخانه، ۴۵۱ نقطه گردشگری، ۱۵ آبشار، ۹۵۳ چشمه با ۸۵ درصد مساحت کوهستانی و ۱۵ درصد وسعت دشت یکی از باظرفیت‌ترین نقاط کشور برای رونق گردشگری است.

طالع ماسوله تصریح کرد: مساحت چهارمحال و بختیاری در مقایسه با کشور سنگاپور ۲۲ برابر اما سهم هر یک از این دو منطقه در جذب گردشگر خارجی متفاوت است و امروز سنگاپور به پیشرفته‌ترین کشور گردشگری شرق آسیا تبدیل شده است.

او یکی از مهم‌ترین موانع رونق گردشگری چهارمحال و بختیاری تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست دانست و یادآور شد: تبلیغات از اصلی‌ترین الزام‌ها برای رونق گردشگری به‌شمار می‌رود و این استان به انفجار رسانه‌ای و تبلیغات نظام‌مند در خصوص معرفی ظرفیت‌های گردشگری خود نیاز دارد.

رئیس بنیاد ملی توسعه گردشگری کشور اضافه کرد: اندیشه توسعه گردشگری، فرهنگ رفتاری، مبلمان بصری، تسهیلات، خدمات و جاذبه‌ها شِش کلید اصلی توسعه گردشگری است.

او با تأکید بر رعایت موازین فرهنگی هر منطقه در توسعه گردشگری گفت: بر این موضوع تأکید زیادی دارم که هر گردشگر باید به فرهنگ مناطق گردشگری احترام بگذارد و محیط‌زیست آن را حفظ کند.

طالع ماسوله تأکید کرد: اگر چهارمحال و بختیاری بخواهد در مسیر توسعه این صنعت قرار گیرد ناگزیر است تا از دانش‌های روز از جمله هوش مصنوعی استفاده کند و بتواند به نحو درستی در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود تصمیم‌گیری کند.

او قرن ۲۱ را دنیایی از فرصت‌ها دانست و افزود: هنوز فرصت برای شکوفایی صنعت گردشگری خود داریم و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بهترین یاری‌گر ما در این حوزه باشند.

بنیان‌گذار گردشگری هنری ایران نیز گفت: نسبت به گردشگری هنری در چهارمحال و بختیاری غفلت شده است.

سیده محبوبه کاظمی دولابی تأکید کرد: یکی از راهکارهای رونق گردشگری در هر منطقه از جمله چهارمحال و بختیاری توجه به هنر و هنرمندان است.

او افزود: در حوزه گردشگری هنری بیش از هر چیز باید روی نمادسازی کار شود و در این میان می‌توان از هنرمندان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کمک گرفت.

کاظمی دولابی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری روستاهای جذابی دارد که می‌توان هر یک از این مناطق را به عنوان روستاهای هنری برندسازی و نماد روستایی خلق کرد.

او با اشاره به دیگر راهکارها برای رونق گردشگری هنری یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های هنری، ایجاد موزه‌های جدید به‌صورت تخصصی، احداث اقامتگاه‌های هنری، برگزاری کارگاه‌ها، ساخت پارک‌های هنری و تولید محصولات هنری از جمله راهکارهایی است که در کنار بازدید از مناظر طبیعی و تاریخی می‌توان آن را به گردشگران عرضه کرد.

کاظمی اضافه کرد: گردشگردان به‌دنبال تجربه‌های خص و جدید هستند از همین رو با بهره‌گیری از هنر و فرهنگ می‌توان برای آن‌ها سفری جذاب را فراهم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ماندگاری گردشگری در این استان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد.

علیرضا جیلان تأکید کرد: برای بررسی چرایی این موضوع و ارائه راهکار برای رفع این چالش به تجربه و علم متخصصان امر نیاز داریم از همین رو برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های تخصصی در حوزه گردشگری می‌تواند کمک مؤثری در این رابطه به‌شمار می‌آید.

او افزود: چهارمحال و بختیاری با وجود ظرفیت‌های بی‌شمار اما در جذب گردشگر و ماندگاری آن در استان به اقدامات بیشتری نیاز دارد.

جیلان تصریح کرد: در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کمک آمده و علاوه‌بر مشاوره اقدامات عملیاتی نیز انجام می‌دهد.

او یادآور شد: کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به‌تازگی فعال شده است و این موضوع نوید آن را می‌دهد که گردشگری استان روزهای خوبی را در پیش داشته باشد و شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102501462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha