سفر مقامات میراث فرهنگی و گردشگری شهر هرات به مشهد

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات از سفر مقامات بلندپایه میراث فرهنگی و گردشگری ولایت هرات به مشهد خبر داد.

به گزارش میراث آریا، مجید خالق‌نیا، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، امروز دوشنبه، ۲۵ دی ماه گفت: پیرو دستور رئیس جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و در راستای اجرای برنامه‌های تحولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبنی بر ارتباطات بیشتر با کشورهای همسایه و توسعه دیپلماسی فرهنگی و توسعه مناسبات ۲ کشور در حوزه میراث فرهنگی، مرمت آثار و بناهای تاریخی و استانداردسازی، با همت نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی زمینه حضور این هیأت در مشهد فراهم شد.

او اظهار کرد: در رأس این هیأت محمدی، مدیر ارشد حوزه گردشگری ولایت هرات، رضوانی، مدیر ارشد حوزه میراث فرهنگی حضور داشتند.

خالق‌نیا گفت: اعضای هیأت گردشگری هرات ابتدا با سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، محمدعلی توسلی، مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی و همچنین معاونان میراث فرهنگی و گردشگری و تعدادی از فعالان حوزه گردشگری استان، در محل موزه بزرگ خراسان دیدار کردند.

هرات را جدا از خود نمی‌دانیم

سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در این بازدید، با ارائه گزارشی از وضعیت آثار و بناهای تاریخی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان بیان کرد: ما در خراسان رضوی ۲ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی، ۱۰۰ موزه، حدود یک‌سوم موزه‌های کشور و هشت اثر جهانی ثبت‌شده داریم. همچنین ۵۵ درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد قرار دارد و مشهد عنوان شهر جهانی صنایع‌ دستی گوهرسنگ‌ها را به‌دست آورده است.

او ادامه داد: ایران و افغانستان ۲ کشور دوست، همسایه و هم‌زبان هستند و ما آمادگی همکاری در ثبت آثار میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، ثبت سفره افطار و نوروز به‌صورت مشترک را مد نظر داریم. البته پرونده ثبت جهانی آثار معماری دوره تیموری را که بخش‌هایی از آن در هرات است، در دست اجرا داریم.

موسوی افزود: ما هرات را از خود جدا نمی‌دانیم، چراکه یکی از شهرهای مهم خراسان بزرگ بوده است. به همین دلیل، برای برگزاری تورهای گردشگری مشترک آمادگی داریم.

سفر هزار نفر گردشگر از ۶۰ کشور جهان به هرات در سال ۲۰۲۳

رحمت‌الله گل محمدی، مدیرکل گردشگری ولایت هرات نیز در این دیدار، اظهار کرد: ایران و افغانستان دین مشترک دارند و در بسیاری از امور اشتراک‌های بسیار دارند. امروز گردشگری در جهان از پردرآمدترین مشاغل است و باید مسؤولان رفاه مردم را افزایش دهند تا بتوانند به سفر بروند.

او بیان کرد: گردشگری از صنعت‌های پیش‌رو در جهان است. در هرات ۸۷۰ اثر تاریخی وجود دارد که در حال ثبت آن‌ها هستیم و با همکاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی می‌توانیم آثار مشترک را ثبت جهانی کنیم.

گل‌محمدی افزود: اکنون در هرات به سبب بالا رفتن ضریب امنیت، گردشگری در حال رونق است و در سال ۲۰۲۳ متقاضی زیادی برای سفر داشتیم. سال گذشته هزار نفر گردشگر از ۶۰ کشور جهان به هرات سفر کردند. امیدواریم این آمار در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

در پایان، تنظیم تفاهم‌نامه‌ای برای انجام فعالیت‌های مشترک در دستور کار هر دو نهاد قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102501478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha