۷ کارگاه مرمتی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) فعال است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: در حال حاضر هفت بنای تاریخی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) توسط بخش خصوصی در حال بازسازی و مرمت است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان با بیان این مطلب گفت: این هفت کارگاه مرمتی در محدوده شهر تاریخی استرآباد با حجم سرمایه‌گذاری ۴۶۸ میلیارد ریال در حال مرمت است که پس از مرمت و احیا با کاربری گردشگری و فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان افزود: این بناها شامل خانه میر کاظمی، خانه عطایی، خانه هروی، خانه احمد دوست (غفاری)، خانه اورسجی، خانه قوانلو و خانه رمضانعلی خراسانی است که توسط بخش خصوصی در حال مرمت و احیاست و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغی بالغ‌بر ۷۷ میلیارد ریال تسهیلات به این هفت کارگاه مرمتی فعال پرداخت کرده است.

او خاطرنشان کرد: در شهر تاریخی استرآباد حدود ۸۰۰ بنای تاریخی داریم که سالیان گذشته حدود ۵۰ بنای آن با همکاری دستگاه‌های اجرایی، بانک‌های عامل و مشارکت سرمایه‌گذاران مورد مرمت اصولی قرارگرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان اظهار امیدواری کرد: با تخصیص منابع مناسب از اعتبارات دولتی و کمک بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران بتوانیم این آثار را مرمت و احیا کنیم.

ساوری در ادامه بیان کرد: مالکان بناهای تاریخی استان که متقاضی مرمت بنا و بهره‌برداری آن با کاربری گردشگری و فرهنگی هستند می‌توانند با مراجعه به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و یا ادارات شهرستانی درخواست خود را برای رسیدگی اعلام کنند.

شهر تاریخی استرآباد اولین شهر ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۴۱ است. این محدوده تاریخی در مرکز شهر گرگان با مساحت ۱۵۶ هکتار قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102501483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha