شکوه ایران

مؤلفه‌ای به اندازه فرهنگ نمی‌تواند ایران و ایرانی را در جامعه جهانی معرفی کند، چرا که هیچ کشوری در سراسر کره خاکی توانایی قد علم کردن در مقابل ۷ هزار سال فرهنگ و تمدن ایران را ندارد و جملگی در مقابل آن کلاه از سر برداشته و سر تعظیم فرو خواهند آورد.

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی پیرامون نمایشگاه «شکوه ایران باستان» نوشت: در هنگام تهیه و تدوین پرونده پروژه برند ملی گردشگری ایران، «شکوه» کلیدواژه‌ای بود که در جوامع آماری مختلف به عنوان معرف ایران شناخته می‌شد و سبب شدر«ایران باشکوه یا Majestic Iran» به عنوان شعار این سیمرغ شناخته شود.

این بار این شکوه در قالب نمایشگاهی از آثار موزه‌ای در شهر ممنوعه پکن در حال برگزاری است که در همین مدت‌زمان اندک از شروع آن، غوغایی در جامعه محلی چین به پا کرده است. اما چرا؟ پاسخ به این سؤال و چرایی آن حتی برای برخی مسئولان کشور هم مبهم است. بی‌شک هیچ مؤلفه‌ای به اندازه فرهنگ نمی‌تواند ایران و ایرانی را در جامعه جهانی معرفی کند چرا که هیچ کشوری در سراسر کره خاکی توانایی قد علم کردن در مقابل هفت هزار سال فرهنگ و تمدن ایران را ندارد و جملگی در مقابل آن کلاه از سر برداشته و در مقابل خدماتی که این سرزمین به جامعه جهانی داشته، سر تعظیم فرو خواهند آورد.

حال این مزیت رقابتی در حکمرانی کشور نقش کمرنگی داشته و حتی استقبال کم‌نظیر از این نمایشگاه، عجیب جلوه می‌کند اما پر واضح است که فرهنگ ایران که امروز در قالب آثار منقول در معرض دید مردم چین قرار گرفته است، پرده از راز این شکوه تمدنی برداشته و با صدای دلنوازی ایران را معرفی می‌کند.

برگزاری این نمایشگاه وزین در دولت سیزدهم اقدام ارزشمندی بود که با همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محقق شد که شایسته قدردانی و تشکر است و مطالبه‌ فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دولت محترم استمرار برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها و مراودات فرهنگی در سایر کشورها است تا ضمن معرفی نقش ایران در ساخت فرهنگی جامعه جهانی، حکمرانی در تمام وجوه خود آغشته به موضوع فرهنگ شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102501487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha