ضرورت معرفی سوزن‌دوزی بلوچی به دنیا

بانوی کارآفرین سیستان و بلوچستانی گفت: معرفی هنرهای اصیل بومی سیستان و بلوچستان کمک شایانی به معیشت و اقتصاد خانواده‌ها می‌کند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، آداب و سنن، میراث‌فرهنگی و تاریخی، رقص‌های بومی و محلی، جغرافیای بکر و خدادادی طبیعی و نواها و آواهای سیستان وبلوچستان همواره زبانزد خاص و عام هستند و در صدر همه این ها خونگرمی، دلاوری، مهمان‌نوازی، ولایت‌مداری و میهن‌پرستی مردمان شیعه و سنی این استان شهره است.

فرهنگ و هنر در این استان قدمتی دیرینه دارد و زنان و مردانش را با هنرمندی می‌شناسند که از هر انگشتشان یک هنر می‌بارد و با کم‌ترین امکانات و ابتدایی‌ترین تجهیزات، آثاری را خلق می‌کنند که هر بیننده‌ای را انگشت به دهان می‌گذارند و راهی جز تحسین و افتخار به این هنرهای اصیل برایشان باقی نمی‌گذارند.

در سیستان و بلوچستان و به خصوص در روستاهای آن زنان دوشادوش مردان تلاش می‌کنند تا این آداب و سنت‌ها و صنایع‌دستی که شناسنامه هر منطقه محسوب می‌شود را حفظ کنند و در کنار این صیانت و پاسداری از ارزش‌های ملی و سنتی، در ترویج و گسترش و معرفی بیش از پیش آنها نیز کوشا هستند.

ضرورت معرفی سوزن‌دوزی بلوچی به دنیا

یکی از این زنان کارآفرین و هنرمند و سخت‌کوش، معرفی صنایع‌دستی و فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان را افتخاری برای خود می‌داند. به گفته او ۲۰ سال است در این حوزه فعالیت دارد و هنرجویان زیادی را تربیت کرده تا نگذارد گَرد فراموشی بر صنایع‌دستی اصیل مردمان این دیار مرزدار بنشیند.

زهرا ریگی در این باره می گوید: دارای مدرک کارشناسی و دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات هستم و با توجه به علاقه زیادی که به هنر اصیل و بومی سوزن‌دوزی داشتم وارد این حوزه شدم و مدرک درجه ۲ هنری سوزن‌دوزی را نیز کسب کرده‌ام.

این بانوی کارآفرین با اشاره به شیوه ورود خود به این عرصه ادامه می دهد: در ابتدا به صورت خانگی فعالیت می‌کردم اما پس از مدتی نسبت به ثبت شرکت اقدام کردم و در تمام این مدت نیز سعی داشتم تا طرح‌های سوزن‌دوزی که انجام می‌دهیم تلفیقی از سنت و مدرنیته باشد و این محصولات را به مرکزیت شهر بندری چابهار عرضه می‌کنم که با توجه به اینکه جنوب سیستان و بلوچستان همواره مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است، مشتریان خاص این محصولات نیز وجود دارد.

به گفته ریگی، او در این مدت در رشته‌های مختلفی فعالیت کرده و در حال حاضر نیز علاوه بر سوزن‌دوزی، سایر رشته‌ها از جمله خیاطی و پارچه‌بافی را به علاقه‌مندان این حوزه آموزش می‌دهد و هم اکنون به عنوان مدیر مدرسه عالی هنر ۷۰ هنرجو دارد که با عشق و علاقه در حال آموزش هستند.

ضرورت معرفی سوزن‌دوزی بلوچی به دنیا

این بانوی کارآفرین در خصوص جغرافیای فعالیتی خود می گوید: علاوه بر شهرستان چابهار، در مرکز استان و زاهدان نیز ۳۴ نفر هنرجوی فعال و علاقه مند داریم که در ابتدا آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهیم و زمانی که به مرحله خودکفایی و عرضه محصول رسیدند به این هنرجویان سفارش کار می‌دهیم و بلافاصله وارد بازار کار و درآمدزایی می‌شوند.

او تاکید می کند: محصولات و صنایع‌دستی این افراد در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی عرضه و به فروش گذاشته می‌شود و علاوه بر اینکه در معرفی هنرهای اصیل بومی سیستان وبلوچستان نقش آفرینی می‌کنند کمک شایانی به معیشت و اقتصاد خانواده‌ها نیز می‌شود و از این بابت خدا را شاکرم.

این بانوی کارآفرین می افزاید: به منظور این که بتوانیم در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی شرکت مستمر و فعال داشته باشیم شرکتی که ثبت کردم نیز تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان است و به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی تمامی آموزش‌ها را به صورت رایگان می دهم تا بتوانند به خودکفایی برسند.

ریگی می گوید: بانوان و صنعتگران استان همواره نسبت به تولید محصولات صنایع‌دستی اقدام می‌کنند و ما نیز آنها را به ادارات کل و دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌کنیم که به عنوان هدیه فرهنگی و ارزشمند به مهمانان غیربومی اهدا کنند و اگر این فرهنگ زیبا که صنایع‌دستی بومی استان به عنوان سوغات عرضه شود در میان همه مدیران استانی نهادینه شود در رونق این هنرها و اقتصاد صنعتگران نقش بسزا و چشمگیری دارد.

او تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی از جمله تهران، یزد، اردبیل، شیراز، بوشهر، زنجان و... شرکت و صنایع‌دستی مردم سیستان وبلوچستان را به آنها معرفی کرده‌ است.

این بانوی کارآفرین می گوید: محصولات صنایع دستی را در کشورهای مکزیک، قزاقستان، آذربایجان، باکو و... نیز عرضه و معرفی کرده‌ام و از این بابت که واسطه‌ای شده‌ام برای آشنایی بیشتر دنیا با هنرهای اصیل سیستان وبلوچستان بسیار خوشحالم و با قوت این راه را ادامه خواهم داد اما انتظار دارم متولیان امر و مسئولان نیز بیش از گذشته ما رو مورد حمایت خود قرار دهند.

ریگی توصیه‌ای نیز به هم‌نوعان و دیگر کسانی داشت که تمایل به اشتغال دارند اما در مسیر انتخاب با مشکل هستند و بیان کرد: سفارش بنده به بانوانی که هیچ‌گونه پس انداز و منبع درآمدی ندارند و نیازمند کمک هزینه برای تأمین مخارج زندگی‌شان هستند این است که به گونه‌ای با هنر سوزن‌دوزی آشنا شوند، آموزش‌های لازم را ببینند و ارائه دهنده ایده و طرح‌های خلاقانه بروی انواع لباس‌های مختلف خصوصاً بلوچی باشند.

ضرورت معرفی سوزن‌دوزی بلوچی به دنیا

این بانوی کارآفرین تاکید می کند: برای آغاز این هنر هر فرد می‌تواند کار را از منزل خود شروع کند و با کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری را داشته و در گام اول در فضای‌مجازی نسبت به فروش محصولات خود اقدام کند و این اطمینان را می‌دهم که اگر خروجی نهایی کار آنها دارای کیفیت باشد مشتریان زیادی خواهند داشت و خیلی زود به موفقیت می‌رسند و به بازار هدف ثابت و قابل اتکایی خواهند رسید.

 این افراد همچنین می‌توانند به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز مراجعه کنند و پس از طی دوره‌های آموزشی و دریافت گواهینامه نسبت به اخذ تسهیلات و راه‌اندازی کسب وکار خانگی خود اقدام کنند و با حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و ارتباط‌گیری با سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های اجرایی نسبت به عرضه محصولات خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102601552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha