کاوش و لایه‌نگاری تپه تاریخی بریس در نمین اردبیل

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از کاوش باستان‌شناسی و لایه‌نگاری در تپه تاریخی بریس در شهرستان نمین خبر داد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، حسن محمدی ادیب گفت: کاوش باستان‌شناسی در تپه بریس شهرستان نمین با هدف مطالعه لایه‌ها و توالی فرهنگی بخش شرقی اردبیل از ۱۶ آذرماه آغاز شده و روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: تپه تاریخی بریس در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۸۱۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این کاوش با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و با توجه به اهمیت این تپه تاریخی انجام می‌شود.

سرپرست هیات کاوش تپه تاریخی بریس نیز درمورد این کاوش باستان‌شناسی تصریح کرد: کاوش براساس نظر شورای فنی پژوهشکده باستان‌شناسی در بخش‌های برش خورده محوطه و در بخش‌های پیش از تاریخی آن با ایجاد گمانه آغاز و با کاوش لایه‌های مختلف و ساختارهای معماری با رسیدن به خاک بکر متوقف شد.

فریبرز طهماسبی تاکید کرد: با کاوش در این محوطه توالی مختلفی از دوره‌های پیش از تاریخی در بخش شرقی این محوطه آشکار شد و ساختارهای معماری، کوره‌های ذوب فلز و لایه‌های خاکستر ضخیم حاصل از فعالیت‌های صنعتی مهمترین یافته‌های این دوره است.

او با اشاره به مطالعه آثار کشف شده از این تپه تاریخی، ادامه داد: مطالعات اولیه بر روی یافته‌های به دست آمده از لایه‌نگاری این محوطه نشان داد عمده لایه‌های فرهنگی این محوطه در فاز دوم فرهنگ کورا - ارس شکل گرفته و به نظر می‌رسد محوطه بریس در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد با افول فرهنگ کورا - ارس متروک شده است، از این رو تپه بریس را می‌توان یک محوطه هزاره سوم پیش از میلاد دانست.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102601563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha