سفر ۳ روزه رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و هیئت پژوهشی کشور به خوزستان

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان از سفر سه روزه رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و هیئت پژوهشی کشور به استان با هدف ارزیابی و تصمیم‌گیری درخصوص برخی محوطه‌های باستانی شاخص خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی با اعلام این خبر گفت: به منظور بازدید از برخی از محوطه‌ها و میادین میراث‌فرهنگی، مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به همراه سجاد علی‌بیگی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی، ذات‌الله نیک‌زاد معاون پژوهشی وزیر میراث‌فرهنگی و نوروز رجبی مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به خوزستان سفر و موضوعات پیرامون برخی از محوطه‌ها ارزیابی و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری‌های مقتضی انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: در جریان این سفر سه‌روزه محوطه‌های تاریخی شهرهای رامهرمز، بهبهان، شوش، دزفول و... بازدید و کارشناسی خواهند شد؛ اما هیچ‌گونه نشستی در جریان این بازدیدها در دستورکار نبوده و بررسی‌ها و تصمیمات کاملاً میدانی اتخاذ خواهند شد.

او ادامه داد: هدف از سفر به رامهرمز بازدید از محوطه‌های جوبجی و طرح دوازده‌هزار هکتاری مقام معظم رهبری خواهد بود؛ از آنجایی که طی دو سه سال اخیر و در دوره گذشته مدیران پژوهشگاه و پژوهشکده، مطالعات و کاوش‌هایی در محوطه‌های یادشده توسط کارشناسان استانی با مجوز و تعیین اعتبار پژوهشگاه انجام شده ولی به تصمیم و نتیجه قطعی منجر نشده است، با ورود مدیران جدید پژوهشگاه، این موارد به صورت ویژه در دستورکار قرار می‌گیرد تا ضمن بازدید میدانی، این ایرادات با جدیت پیگیری شوند.

حسینی تصریح کرد: در ادامه بررسی‌های میدانی رامهرمز که نماینده محترم مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و نماینده سازمان آب و برق نیز حضور خواهند داشت، برخی دیگر از محوطه‌های مهم و ارزشمند تاریخی مربوط به دوره ایلام که تعدادی از آن‌ها در فهرست آثار ملی و برخی نیز دارای عرصه و حریم مصوب و مشخص شده هستند نیز به دلیل برخی معارضات ارزیابی میدانی خواهند شد.

او ادامه داد: در روز دوم سفر که فرماندار، مدیر پایگاه ارجان و سرپرست اداره میراث‌فرهنگی بهبهان نیز این هیأت پژوهشی را همراهی خواهند کرد، موضوع گازکشی روستای قدمگاه که در عرصه مصوب ارجان واقع شده، بررسی معدن کارخانه سیمان، خطوط لوله‌های نفت و لایروبی قنات‌های ارجان باتوجه به گفتگوهایی که با کارشناسان و مدیران سازمان آب و برق درخصوص طرح مطالعاتی آن‌ها پیش از این داشته‌ایم و هنوز کشاورزان از برخی از این قنات‌های باستانی درحال استفاده هستند و به شکل‌های مختلف تخریب و نیاز به احیا و لایروبی دارند، مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: موضوع دیگر سفر به بهبهان، بازدید از محوطه باستانی چگاسفلی است که با مشکلات و برخی تعارضات مواجه هستند؛ به‌خصوص موضوع روستا و ایجاد کانال برای جلوگیری از رهاسازی فاضلاب و شوینده‌ها  که خطر نفوذ به لایه‌های پائینی در عرصه این محوطه وجود دارد.

او گفت: بازدید از محوطه‌های دستوا، دهنو، ایوان کرخه، سایت جندی‌شاپور و... از دیگر برنامه‌های این سفر خواهد بود.

حسینی خاطرنشان کرد: این هیأت پژوهشی امشب از طریق فرودگاه بین‌المللی اهواز وارد خوزستان خواهند شد و از صبح فردا چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ سفر خود را به مناطق پیش‌گفته آغاز خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102601606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha