بناهای تاریخی کردستان در قالب بسته مزایده استانی، مرمت و احیا می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در بیست و دومین سفر استانی خود، از ۱۷ بنای تاریخی استان کردستان بازدید کرد و از برگزاری بسته مزایده استانی بناهای تاریخی استان کردستان خبر داد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، در سفر به استان کردستان از بناهای تاریخی این استان بازدید کرد.

طلایی در ابتدای این سفر در جلسه ای با منصور مهرزاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: صندوق این آمادگی را دارد که علاوه بر ۲۲ بنایی که در این استان در اختیار دارد، سایر بناهای استان را نیز وارد مزایده کند و در قالب بسته مزایده استانی، با جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت، فرآیند مرمت، احیا و بهره‌برداری از این بناها را سرعت ببخشد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا افزود: در ۱۸ سالی که از تاسیس صندوق می‌گذرد، این اولین بار است که مدیرعامل این نهاد، به این استان سفر می‌کند و ما معتقدیم با تعامل حداکثری با استان‌ها می‌توانیم روند حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور را با شتاب بیشتری دنبال کنیم.

منصور مهرزاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان نیز در این جلسه گفت: حضور مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در این استان، فرصت ارزشمندی برای احیای بناهای استان کردستان است و ما آمادگی داریم به کمک صندوق، بناهای تاریخی و فرهنگی استان را وارد مزایده کرده و بناهای تاریخی که متعلق به مردم است را به کمک خود مردم احیا کنیم.

از عمارت خسروآباد تا خانه ملک‌التجار، بازدید از ۱۷ بنای تاریخی

در ادامه این سفر، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا به همراه منصور مهرزاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، از 17 بنای تاریخی شهر سنندج شامل عمارت خسروآباد، حمام عبدالخالق، حمام خان، عمارت مشیر دیوان، خانه احمدی، خانه ملک‌التجار، خانه آصف، خانه پیرمرادی، خانه عرب زاده، خانه مصری، خانه آیت‌الله مردوخ، خانه گله‌داری، خانه دل‌روشن، خانه آزموده اردلان (اولین بوتیک هتل استان کردستان)، خانه ملایی، خانه کسوت‌آرا و خانه امجد الاشرف بازدید کرد.

جاری شدن جان دوباره در بناهای تاریخی با مرمت و احیای آن

طلایی در حاشیه این بازدیدها در مصاحبه با خبرنگاران گفت: واگذاری این بناها برای مرمت و احیا، جان دوباره‌ای به این بناها خواهد بخشید. تسهیل واگذاری این بناها به بخش خصوصی به معنی حفظ و احیای بناهای تاریخی به کمک مردم است.

مدیرعامل صندوق توسعه همچنین از تلاش برای انتخاب مناسب‌ترین سرمایه‌گذارها برای هر کدام از بناهای آماده واگذاری خبر داد.

او ادامه داد: از مجموع ٨٠٠ بنای تاریخی کشور که ساماندهی آن‌ها به این صندوق واگذار شده، تعداد ٢٢ بنای آن مربوط به استان کردستان است.

احیای بناهای تاریخی در خدمت اشتغال‌زایی بومی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری

طلایی سقف واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذار را ٥٩ سال عنوان کرد و گفت: این صندوق به ‌نمایندگی از وزارتخانه برای احیا، مرمت و بهره‌برداری از ابنیه‌های تاریخی از سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه حمایت می‌کند.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا هدف از واگذاری بناهای تاریخی را مرمت و نگهداری بهینه از اماکن تاریخی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری بیان کرد و یادآور شد: استان کردستان دارای بناهای تاریخی فراوانی است که بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت باشد.

فرزامی معاون میراث فرهنگی استان کردستان هم در این بازدید گفت: حال بناهای تاریخی استان کردستان خوب نیست و از سرمایه گذاران دعوت کرد در احیای بناهای تاریخی این استان مشارکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha