دیوارنگاره «دزفول، شهر جهانی کپو» اجرا شد

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری دزفول گفت: دیوارنگاره "دزفول، شهر جهانی کپو" در حمایت از هنرمندان فعال در زمینه صنایع‌دستی دزفول و کپوبافی بر دیوار شهر دزفول نقش بست.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین خرمی با اعلام این خبر افزود: این دیوارنگاره با مساحتی بالغ بر هفتاد متر مربع در خیابان شریعتی دزفول تقاطع بلوار ۴۵ متری توسط هنرمند مردمی مرتضی خدادادی با طرحی از واحد زیباسازی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری دزفول اجرا شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری دزفول در ادامه گفت: این سازمان در تلاش است با هدف زیباسازی و حفظ هویت شهر دزفول، نمادها و برندهای مهم شهر دزفول را در سطح شهر اجرا کند.

او یادآور شد: پیش از این نیز دیوارنگاره‌هایی با موضوعات قلم‌نی، کلوچه، دفاع‌مقدس و بافت تاریخی اجرا شده است.

لازم به یادآوری است، سه نفر از ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی اسفندماه سال گذشته با حضور در خوزستان از ظرفیت کپوبافی دزفول به منظور جهانی شدن بازدید کردند و دزفول به‌عنوان شهر جهانی کپوبافی اعلام شد.

کپو یکی از صنایع‌دستی ویژه شهرستان دزفول به شمار می‌رود که ماده اولیه آن را چوب کرتک (موجود در بیشه‌زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه شهر شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد؛ کپو در گویش محلی دزفولی به ظرف حصیری کروی سردار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha