گشوده شدن بابی دیگر برای بین المللی شدن گردشگری همدان

چندی پیش از سوی مجمع شهرداران آسیایی برای سال ۲۰۲۴ میلادی، همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد که این انتخاب گشوده شدن بابی دیگر برای بین المللی شدن گردشگری همدان است.

محسن معصوم علیزاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در یادداشتی نوشت: مجمع شهرداران آسیایی یک سازمان بین المللی غیردولتی و غیرانتفاعی است که باهدف گسترش و ارتقای روابط و همکاری بین شهرداران و مدیران شهری در قاره آسیا مشغول به فعالیت است.

در حقیقت هدف اصلی این نهاد بین المللی کمک برای گسترش دیپلماسی شهری و عمومی، تبادل دانش در حوزه‌های فنی و غیر فنی و انتقال تجربیات در زمینه مدیریت شهری است. شعار مجمع شهرداران آسیایی مبنی بر «آسیا برای شهروندان، همگرایی برای زندگی بهتر» نیز در نهایت به دنبال گسترش و ارتقای همکاری بین شهرها، مدیران شهری و شهروندان ساکن آسیا است.

مجمع شهرداران آسیایی به ابتکار و پیشنهاد شهرداری تهران و حمایت اتحادیه مجالس آسیایی ایجاد و نخستین جلسه رسمی آن در سال ۲۰۰۸ با حضور بیش از ۱۰۰ شهردار و مدیر شهری آسیایی در تهران برگزار شد. مجمع شهرداران آسیایی دارای شش کمیته فنی و سه شبکه است که در چارچوب موضوعات مختلف شهری فعالیت می‌کنند.

این مجمع که در سال ۲۰۰۸ با پیشنهاد شهردار تهران به منظور ایجاد همگرایی و تعامل شهرهای آسیایی تشکیل شده تاکنون در شهرهای تهران، استانبول، بانکوک و هایکو برگزار شده و دارای دستاوردهای مفیدی بوده است.

در این مجمع مباحث و چالش‌های مشترک شهرهای آسیایی از جمله ناپایداری زیست محیطی، فقر و نابرابری، هویت اجتماعی و فرهنگی، روند شهرنشینی و مشکل حمل و نقل و همچنین گردشگری بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و به طور کلی برگزاری این نشست‌ها و در کنار آن فعال بودن شهرداران ایرانی در این عرصه این امیدواری را ایجاد کرده که ایران و آسیا ضمن هم‌افزایی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، زیرساختی و زیست‌محیطی رشد قابل توجهی را تجربه کنند.

چندی پیش از سوی این مجمع برای سال ۲۰۲۴ میلادی، پایتخت تاریخ و تمدن «همدان» به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد که این انتخاب گشوده شدن بابی دیگر برای بین المللی شدن گردشگری همدان است و ضرورت توجه به استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در شهر دروازه تمدن را دو چندان می‌کند. 

در این مجمع شهرداران آسیایی با توجه به ویژگی‌های خاص برخی شهرها اعم از منابع تاریخی، طبیعی، چشم اندازها و در سه محور گردشگری، زیست محیطی و فرهنگی پس از بررسی برنامه‌ها، ظرفیت‌ها و ایده‌های شهرهای منتخب، همدان را به عنوان پایتخت گردشگری آسیا، شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست و شهر غبیری لبنان را به عنوان پایتخت فرهنگی انتخاب کردند.

با این حال همدان به لحاظ قدمت تاریخی و نمادهای تاریخی آن همچون هگمتانه که در این کهن شهر جا خوش کرده، می‌تواند بهره بسیاری را از عنوان پایتخت گردشگری آسیا، کسب کند.

این عنوان می‌تواند بابی از گردشگری بین‌المللی را به روی همدان باز کند و با برنامه‌ریزی بتواند از این عناوین به صورت عملیاتی بهره برداری کند.

امروزه تبلیغات ابزار موفقیت در هر بخشی است پس معرفی همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا به خودی خود در معرفی همدان اثرگذار است، هرچند باید با کارها و اقدامات شاخص آن را برای همدان ماندگار کنیم.

باید گفت جایگاه چنین رویدادهایی در توسعه گردشگری حداقل اثری که دارد تبلیغ است که بزرگترین اثرگذاری را به دنبال دارد، زیرا امروزه تبلیغات در پیشبرد اهداف، شاخصه ارزشمندی است، که نباید از آن غافل بود و برنامه‌ریزی دقیق از این فرصت برای توسعه گردشگری همدان بهره جست و با برپایی برنامه‌ و رویدادهای فاخر گام‌های مهمی در این راستا برداشت.

این فرصت می‌تواند به برقراری ارتباط بین شهرداری همدان با سایر شهرهای آسیایی عضو مجمع منجر شده و در معرفی همدان به جامعه هدف موثر باشد و با میزبانی رویدادهای بین‌المللی  موتور محرکه‌ای برای صنعت پول ساز گردشگری استان بود و با ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و نیز برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی مناسب برای جذب گردشگر و توسعه اقتصاد پایدار با تمرکز بر صنعت گردشگری گام‌های اساسی برداشت.

سال آتی که مردم همدان در انتظار ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان هستند قطعاً با انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا، می‌توان این انتخاب را به فال نیک گرفت و همچنان که زمزمه جهانی شدن هگمتانه در سال آتی یک شور و نشاط در بین مردم و جنب و جوش و همدلی برای یک کار گروهی را در بین مسئولان برای رفع برخی موانع راه انداخت، این انتخاب هم می‌تواند نوید یک حرکت برای دیده شدن هرچه بیشتر همدان در گردشگری بین الملل باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110300145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha