میراثآریا: در خصوص پروازهای حج عمره که مسئولین امر درحال رسیدگی هستند و قولهای مساعدی هم به گوش میرسد. اما موضوع جدیدتر و البته پر حاشیهتر که با مطرح شدنش گلایههای بسیاری از دلسوزان، نمایندگان مجلس و مدیران گردشگری و حوزه حمل و نقل را به همراه دارد، بحث کمیاب شدن بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار در مسیرهای پرمسافر است. گلایه از این نظر که در این موضوع مهم، شورایی که به منظور رسیدگی به آن تشکیل شده است، جای متولی اصلی سفر یعنی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خالی است. به بیان سادهتر در تصمیمگیریهای مربوط به حمل و نقل پر رنگترین و اصلیترین گزینه غیبت دارد و این وزارتخانه در تصمیمگیریها، برنامهریزیها و نرخگذارییهای حمل و نقل دخیل نیست و این درست در جایی است که در ستاد خدمات سفر، وزارت میراثفرهنگی به عنوان میزبان اصلی پذیرای تمامی دستگاهها و نهادهای مرتبط است.
همانطور که در ادامه مطلب میخوانید برخی از کارشناسان معتقدند که برای رسیدگی به وضعیت کمبود بلیت در سه حوزه جادهای، ریلی و هوایی عضویت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در شورایعالی هواپیمایی ضروری است و تشکیل قرارگاه گردشگری با حضور تمامی نهادهای مرتبط با حوزه سفر میتواند به برطرف شدن مشکلات کمک کند.
وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در تصمیمگیریهای مربوط به حمل و نقل دخالتی ندارد
در همین رابطه دبیر ستاد سفر پیشتر در مصاحبهای گفت: در بسیاری از کشورها، حمل و نقل با گردشگری عجین شده است، ولی ما اینجا در دو وزارتخانه مجزا به این دو موضوع میپردازیم. سیاستهای وزارت راه نیز براساس دو شاخص حمل و نقل مسافر و بار است، درحالی که یکی از بزرگترین چالشهای گردشگری داخلی، حمل و نقل است و بارها در جلسات ستاد سفر، که نمایندگان وزارت راه عضو آن هستند، این چالش مطرح شده است. حتی گزارش وضعیت حمل و نقل و پیشنهادهایی در اینباره در ستاد ارائه شده است.
مصطفی فاطمی، بخشی از مشکلاتی را که در حمل و نقل پیش آمده است ناشی از آن دانست که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر در تصمیمگیریها، برنامهریزیها و نرخگذاریهای حمل و نقل دخیل نیست و در اینباره گفت: درحالی که وزارت راه در ستاد سفر عضو است، اما بخش گردشگری هیچ نمایندهای در شورای عالی حمل و نقل هوایی ندارد.
او افزود: ما به عنوان متولی سفر فقط میتوانیم نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کنیم، همانطور که درباره دونرخه شدن قیمت بلیت هواپیما اعتراض کرده و پیشنهادهایی داده بودیم، که البته آن طرح متوقف شد.
فاطمی اضافه کرد: درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز نظرات و پیشنهادهایی را دادهایم، ولی به هرحال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تصمیمگیریهای مربوط به حمل و نقل دخالتی ندارد.
عضویت وزارت میراثفرهنگی در شورایعالی هواپیمایی و یا تشکیل قرارگاه گردشگری میتواند کارساز باشد
همچنین محمدرضا دشتی اردکانی در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا، با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه گردشگری از جمله کمبود بلیت، اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم حوزه گردشگری کمبود بلیت در سه حوزه جادهای، ریلی و هوایی است که به همین منظور تشکیل قرارگاه گردشگری میتواند به برطرف شدن این مشکلات کمک کند.
او افزود: مجلس نیز در این حوزه میتواند کمکهای موثری داشته باشد. بهعنوان مثال باید در بودجه سال آینده، ردیف خاصی را برای برطرف شدن مشکلات مرتبط با بلیت هواپیماها، اتوبوس و قطار و تامین زیرساختهای مورد نیاز در این باره در نظر گرفت.
او اضافه کرد: در حوزه هوایی در حال حاضر ما ۱۹۰ فروند هواپیمای مسافربری داریم در حالی که تقاضاها برای خرید بلیت هواپیما بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ فروند است از این رو مجلس برای تامین زیرساختهای این حوزه باید کمک کند.
رئیس فراکسیون میراثفرهنگی و گردشگری مجلس در ادامه با اشاره به اهمیت سفر و گردشگری ادامه دا: مردم نیاز به سفر دارند. سفر تاثیرات بسیار زیادی در حوزههای مختلف دارد. در هر سه حوزه ریلی، جادهای و هوایی در حال حاضر با کمبود بلیت روبهرو هستیم و هر روز تقاضا برای سفر داریم با این حال متاسفانه شاهد کمبود بلیت هستیم.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما شورایعالی هواپیمایی را داریم اما وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این شورا عضو نیست. در حالی که عضویت این وزارتخانه در شورای عالی هواپیمایی و یا تشکیل قرارگاه گردشگری با محوریت وزارت میراثفرهنگی میتواند این مشکلات را برطرف کند. چرا که بهعنوان مثال در همین حوزه کمبود بلیت، متولی حمل و نقل و بلیت وزارت راه و شهرسازی است اما متولی سفر و تامین زیرساختهای مورد نیاز، وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است.
انتهای پیام/
نظر شما