موزه‌ها قدرت نرم تاثیرگذار در فرهنگ و اقتصاد هستند/ مقابله با ایران‌هراسی از طریق موزه/ موزه‌ها قدرت میدان‌داری دارند

سلسله نشست‌های تخصصی میراث‌فرهنگی با موضوع "موزه‌ها و اقتصاد میراث‌فرهنگی" امروز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ در محل مجموعه جهانی کاخ گلستان برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، این نشست تخصصی با حضور و سخنرانی محمدحسن سمسار چهره ماندگار میراث‌فرهنگی، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران و هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌ها برگزار شد.

موزه‌ها قدرت نرم تاثیرگذار در فرهنگ و اقتصاد هستند/ مقابله با ایران‌هراسی از طریق موزه/ موزه‌ها قدرت میدان‌داری دارند

محمدحسن سمسار چهره ماندگار میراث‌فرهنگی و پیشکسوت این حوزه در این نشست گفت: به نظر می‌رسد بخشی از مردم با موضوع موزه آشنایی زیادی ندارند و با موزه به اصطلاح دم‌خور نیستند در حالی که شناخت و آشنایی با موزه‌ها تأثیرات بسیار زیادی در جامعه دارد.

او افزود: در این باره به بخش دولتی نیز انتقادهایی وارد است. باید توجه‌ به موزه‌ها افزایش یابد. نگاه ما به موزه‌ها نباید این باشد که موزه قبرستانی از آثار فرهنگی و تاریخی است، بلکه موزه محلی برای نشان دادن هویت تاریخی ملت‌ها است.

سمسار اضافه کرد: موزه، خانه من است و پایگاه ادامه حیات علمی و تحقیقی من است. من با موزه آشنایی کامل دارم و تجربیاتی در این باره دارم‌. موزه‌ها نقش مهمی در جامعه دارند و باید بتوانیم این نقش را به خوبی ایفا کنیم.

این چهره ماندگار میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: همه باید به موزه توجه داشته باشند، غفلت از موضوعات مهمی مثل موزه جبران‌پذیر نیست.

او در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به تمام بخش‌های موزه افزود: توجه به موزه تنها توجه به آثار تاریخی موجود در آن نیست بلکه در بررسی موزه باید به سایر بخش‌ها و اجزای آن نیز توجه شود که کارکنان و افرادی به نام امین اموال نیز باید در بررسی موزه‌ها مورد توجه قرار گیرد و به مسائل آن‌ها نیز رسیدگی شود.

موزه‌ها قدرت نرم تاثیرگذار در فرهنگ و اقتصاد هستند/ مقابله با ایران‌هراسی از طریق موزه/ موزه‌ها قدرت میدان‌داری دارند

نشست‌های تخصصی میراث‌فرهنگی آثار ارزشمندی به دنبال دارد

هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی نیز در این نشست تخصصی در سخنانی گفت: یکی از اقدامات بسیار ارزشمند قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه میراث‌فرهنگی است که به طور حتم می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد.

او افزود: یکی از موضوعات مهم در حوزه اقتصاد فرهنگ، حوزه میراث‌فرهنگی است. همان‌طور که استاد سمسار نیز اشاره کرد. موزه قبرستان اشیا و آثار تاریخی نیست بلکه موزه محلی برای بازنده‌سازی هویت تاریخی اشیا و آثار است. این باززنده‌سازی می‌تواند به اقتصاد فرهنگ در حوزه موزه‌ها نیز تاثیرگذار است‌.

میرزایی اضافه کرد: اجداد و گذشتگان ما دارای تجربیات و نبوغ بالایی بودند ما باید بتوانیم از این نبوغ استفاده کنیم. یک دانش خاص در ایرانیان در طول تاریخ وجود دارد و باید از این دانش به طور مناسب استفاده کنیم. با استفاده از این نبوغ  و دانش به برنامه‌ریزی برای استفاده از اقتصاد فرهنگ باید دست یابیم.

مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی یادآور شد: زمانی می‌توانیم موضوعی را در جامعه تکثر دهیم که خود ما نیز توانسته باشیم از تجربه دیگران به خوبی استفاده کنیم. حمایت از حوزه میراث‌فرهنگی یک موتور محرکه و پیشرفت است.

میرزایی یادآور شد: پدیده اقتصادی کردن حوزه میراث‌فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. این موضوع با عنوان "مدیریت منابع در میراث‌فرهنگی" در کشورهای دیگر دنبال می‌شود.

او اضافه کرد: البته باید توجه داشت که توجه به اقتصاد در حوزه میراث‌فرهنگی به معنای این نیست که ارزش‌های آن نادیده گرفته شود و در جریان توجه به اقتصاد فرهنگ، به جایگاه غنی فرهنگی تاریخی حوزه میراث‌فرهنگی نباید آسیبی وارد شود.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین، یادآور شد: این نمایشگاه ماه گذشته در شهر ممنوعه چین برگزار شد. شهر ممنوعه از محل نمایش آثار تاریخی سالانه درآمد هنگفتی دارد. البته تمام درآمدهای آن به خزانه واریز می‌شود اما بیش از آنچه که به خزانه واریز می‌کنند به این موزه اختصاص می‌یابد و به شهر ممنوعه چین باز می‌گردد.

مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: یک نکته جالب که درباره این نمایشگاه باید به آن اشاره کنم این است که دولت چین و بخش میراث‌فرهنگی در چین، ریالی برای برگزاری این نمایشگاه هزینه نکردند بلکه بانک کشاورزی چین حامی مالی آن بود و به خوبی و بر اساس استانداردهای موزه‌ای این نمایشگاه برگزار شد. در کشور ما نیز این موضوعات باید مورد توجه قرار گیرد و دستگاه‌هایی مانند بانک‌ها باید از میراث‌فرهنگی و موزه‌ها حمایت کنند.

میرزایی خاطرنشان کرد: میراث‌فرهنگی گنجینه ارزشمندی است که به یادگار مانده است. در دین اسلام نیز بر استفاده و توجه به اتفاقات ماندگار و رسوم مثبت و ارزشمند در فرهنگ‌های مختلف تاکید شده که از آن جمله می‌توان به وجود احادیث ارزشمند درباره رسوم زیبای نوروز اشاره کرد.

موزه‌ها قدرت نرم تاثیرگذار در فرهنگ و اقتصاد هستند/ مقابله با ایران‌هراسی از طریق موزه/ موزه‌ها قدرت میدان‌داری دارند

قدرت موزه‌ها را نادیده نگیریم

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران نیز در این نشست تخصصی در سخنانی گفت: موزه مسئولیت‌های زیادی را بر عهده دارد و در ایکوم تعریفی که برای موزه وجود دارد این است که موزه باید با هدف غیرانتفاعی در خدمت همه مردم باشد. در حقیقت می‌توان این گونه گفت که موزه‌ها یک مکان اقتصادی نیست و نمی‌توان از انتظار داشت که از موزه درآمدزایی کرد.

او افزود: با این حال می‌توان از وجود موزه در یک شهر یا یک کشور به درآمدزایی رسید و به اقتصاد فرهنگ توجه کرد. به‌عنوان مثال شهرت و ارزش فرانسه به لوور است.

نوکنده ادامه داد: روش‌های قدیمی در موزه‌های ما وجود دارد که به‌عنوان مثال بلیت‌فروشی داریم در حالی که روش‌های موزه‌داری در دنیا تغییر کرده است‌. در بسیاری از کشورهای دنیا مدیریت موزه‌ها هیت‌امنایی شده است و روش‌های جدیدی برای مدیریت موزه تعریف و اجرا می‌شود.

مدیر موزه ملی ایران ادامه داد: یک بخش از اقتصاد موزه توجه به مالکیت آثار و اشیا است به گونه‌ای که اگر فردی قرار باشد از یک شی عکس بگیرد و یا این که بخواهد یک عکس از اشیای موزه را دانلود کند، باید هزینه آن را بپردازد چرا که موضوع مالکیت آثار و اشیا مطرح است. در کنار این‌ها، یک بخش مهم درآمد موزه‌ها برگزاری نمایشگاه‌های جنبی است.

او اضافه کرد: موزه‌های دنیا از هر فرد بازدیدکننده ۸ دلار دریافت می‌کنند اما به ازای هر بازدیدکننده ۶۰ دلار هزینه می‌کند در موزه ملی ایران از هر بازدیدکننده برای دو بخش موزه ۱۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم اما بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای هر بازدیدکننده هزینه می‌شود.

مدیر موزه ملی ایران خاطرنشان کرد: ما قدرت موزه‌ها را نادیده گرفته‌ایم. در حالی که موزه‌ها قدرت بالای فرهنگی و اجتماعی دارند و یک قدرت نرم تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و اقتصاد هستند. موزه‌ها می‌توانند میدان‌دار اصلی باشند و در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار باشند. موزه در حقیقت بهترین راه‌کار برای مقابله با ایران‌هراسی است چرا که اشیای موزه هیچ وقت دروغ نمی‌گوید و یک رسانه صادق هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110300191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha