اجرای موسیقی سنتی آشیقی زنجان برای دانش آموزان تهرانی 

موسیقی سنتی آشیقی استان زنجان در راستای آشناسازی اقشار مختلف مردم با موسیقی اصیل و محلی در نخستین سلسله رویداد سه گاه با هدف معرفی فرهنگ و موسیقی زنجان اجرا شد.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، موسیقی سنتی آشیقی به زبان آذری با هدف معرفی آداب و رسوم مردم این استان امروز سه شنبه سوم بهمن ماه  در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اولین سلسله رویداد سه گاه با هدف معرفی فرهنگ و موسیقی زنجان برگزار و اجرا شد.  

در ابتدای این برنامه، پیشینه هنرموسیقی سنتی آشیقی زنجان برای دانش آموزان دبیرستانی تهران معرفی شد و سپس گروه آشیق آی تکین شامل نوازنده‌های قوپوز، بالابان و قاوال به صورت زنده برای دانش آموزان اجرا کردند.  

یکی از خصیصه‌های بارز موسیقی سنتی زنجان بدیهه گویی و بدیهه نوازی است که این خصیصه به آشیق‌ها اجازه می‌دهد که قوه خیال خویش را در مقیاس وسیعی به کار اندازد و در عرصه پهناوری به کار گیرد. همچنین لباس‌های محلی این نوازندگان در مراسم معرفی می‌شود.  

این موسیقی به عنوان میراث معنوی در ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۸۸ موسیقی آشیقی استان زنجان به شماره پرونده ۸۰ به ثبت ملی رسیده است.

موسیقی آشیقی با قدمت ۷ هزار ساله خود یادگار هنری است که از قدیمی‌ترین هنر این مرز و بوم باستانی محسوب می‌شود و امروز فراتر از مرزهای یک کشور هنرنمایی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110300193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha