۵ اثر میراث ناملموس استان گلستان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از ثبت پنج اثر میراث‌فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری با اعلام این خبر گفت: در جلسه امروز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ شورای ثبت آثار ناملموس کشور که با حضور علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در این وزارتخانه برگزار شد، تعداد پنج پرونده استان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان خاطرنشان کرد: در این جلسه فن پخت شیرینی سنتی«قاتلاما» قوم ترکمن، فن پخت و کارکرد فرهنگی نان سنتی «اکمک» قوم ترکمن، گزارش اقدامات پاسداری «سیاه دوزی شاهکوه»، بازی بومی محلی «آی ترک گون ترک» قوم ترکمن و کارکرد فرهنگی نقش «ماری گل» در قوم ترکمن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: بررسی مقدماتی این پنج اثر به‌منظور تشکیل پرونده پیشنهادی ثبت در فهرست آثار ملی کشور انجام شد و پس از تائید نظریه اولیه کارشناسی، نسبت به آماده‌سازی و تشکیل پرونده اقدام شد و سپس پرونده تکمیل و به دفتر ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد. پس از تشکیل پرونده و تائید نهایی آثار پیشنهادی در شورای ثبت آثار، نسبت به ثبت ملی این آثار اقدام شد.

ساوری در پایان یادآور شد: با ثبت این پنج اثر، تعداد آثار میراث ناملموس ثبت شده استان گلستان در فهرست آثار ملی به ۱۰۶ اثر رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110300210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha