نسخه ۳۴۴ ساله خطی «مناقب مرتضوی» در مدح امام علی (ع) رونمایی شد

در آستانه ولادت حضرت امام علی (ع)، نسخه ۳۴۴ ساله خطی «مناقب مرتضوی» تألیف میرمحمدصالح ترمذی کشفی از بزرگان علم و ادب و از شاعران قرن دهم و یازدهم هجری در مدح امیرالمومنین(ع) درموزه رم مطهر رضوی رونمایی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، یکصد و نود و هشتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی را در آستانه ولادت امام علی (ع) به رونمایی و معرفی از نسخه ۳۴۴ ساله خطی «مناقب مرتضوی» تألیف میرمحمدصالح ترمذی کشفی از بزرگان علم و ادب و از شاعران قرن دهم و یازدهم هجری در مدح امیرالمومنین(ع) اختصاص داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی‌تبار مدیر گروه انقلاب و تمدن اسلامی در این مراسم که در ورودی تالار قدس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد، بیان مناقب امیرالمومنین علی(ع) توسط این نویسنده اهل سنت را نشان از آن دانست که گرچه به لحاظ فقهی و کلامی وی از اهل سنت بوده اما ائمه معصوم (ع) را به عنوان امامان و دارندگان ولایت کلیه الهیه و امامت باطنی و معنوی که متضمن مقاماتی چون علم و عصمت هستند، قبول دارد.

او با اشاره به معنای لغوی منقبت که همان کردار کریمانه و بیان کننده ابعاد ممتاز شخصیت انسان است، به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که به بیان جایگاه منقبت کنندگان برادر ایشان امیرالمومنین (ع) پرداخته است.

شریعتی‌تبار با بیان این مطلب افزود: بیان این نکات نباید انسان را نسبت به گناه غره کند و در واقع هدف از بیان فضائل و مناقب آن حضرت این است که در مقام عمل به عنوان شیعه ایشان قرابت و شباهتی با ایشان پیدا کنیم و با این اقتدا در رعایت تقوا و عفت یاری گر امام باشیم.

کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه های ایران و جهان اسلام، دارای آثار ارزشمندی در حوزه میراث مکتوب است.

در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی کتب خطی متعددی پیرامون فضایل و مناقب امام علی (ع) وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کتاب مناقب مرتضوی تألیف میرمحمدصالح ترمذی کشفی از بزرگان علم و ادب و از شاعران قرن دهم و یازدهم هجری اشاره کرد که در حال حاضر یازده نسخه خطی از آن در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

یکی از نسخه‌های نفیس خطی مناقب مرتضوی است که توسط شیخ نورمحمد قوم شیخ‌زاده چشتی فاروقی در یکشنبه در بیست و پنجم جمادی الثانی وقت چاشت در بلده پتنه کتابت شده، این کتاب با استناد به آیات شریفه، احادیث، امثال و حِکَم در دوازده باب به نثری روان و شیوا تالیف شده است.

در این اثر مباحثی همانند سخاوت، شجاعت، کیاست، علم، زهد، ورع، معجزات و ازدواج حضرت علی (ع) نگارش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110400261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha