بنادر مازندران برای صادرات صنایع‌دستی آماده می‌شود/ ایجاد بارانداز فروش در بندر امیرآباد و چپکرود جویبار

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: سرامیک، محصولات چوبی و نساجی قابلیت صادرات دارد که با توجه به اینکه منطقه آزاد پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار دارد و معاف از تعرفه‌های مالیاتی است ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات صنایع‌دستی محسوب می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ در نشست هم‌اندیشی با مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران، گفت: با توجه به اینکه مازندران مقصد گردشگری تعریف شده مهمترین اقدام در بنادر آزاد مازندران می‌تواند حول محور گردشگری برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به ثبت بیش از ۹۱ نفر شب اقامت در استان از ابتدای سال تاکنون و فعالیت بیش از ۶ هزار تاسیسات گردشگری در مازندران، تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان چند منطقه به عنوان منطقه آزاد تعرف شده باید برای سرمایه‌گذاری در سواحل برنامه‌ریزی‌های مطلوب صورت گیرد.

او با اعلام اینکه در استان ۲ هزار و ۸۰۰ آثار تاریخی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ اثر در لیست آثار ملی ثبت شده است، اظهارکرد: با توجه به اینکه پرونده‌های ثبتی بسیاری در دست اقدام است باید هر چه زوتر برای اجرایی شدن آنها برنامه ریزی شود.

او ادامه داد: وجود آثار تاریخی ثبتی در استان می‌تواند در جذب گردشگران و مسافران به مازندران نقش بسزایی داشته باشد.

ایزدی با بیان اینکه مازندران در بحث ثبت آثار منقول، غیرمنقول، طبیعی و معنوی قابلیت‌های بالایی دارد به ۴ پایگاه میراث ملی و جهانی در استان پایگاه میراث جهانی عباس آباد بهشهر، میراث ملی فرح آباد، اسپهبد خورشید، و یوش اشاره کرد.

ایزدی بیان کرد: پایگاه میراث ملی راه آهن در ایستگاه راه آهن ساری در چند ماه اخیر راه‌اندازی شده است و همچنین بدنبال جهانی کردن پایگاه اسپهبد خورشید، ایجاد پایگاه میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی در غرب استان و باغ ۳ هکتاری رامسر هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران به ۶ شهر دارای بافت تاریخی ساری، آمل، قائم‌شهر، بابل، آلاشت و بابلسر اشاره کرد و گفت: بزودی بافت تاریخی ۳ شهر دیگر نیز اضافه می‌شود.

او یکی از بخش‌های فعال را صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان عنوان کرد و به قدمت بالای صنایع‌دستی مازندران طبق کاوش‌ها و حفاری‌های باستان‌شناسی در زمینه سفال و نساجی سنتی اشاره کرد و اظهارکرد: ۷ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی در استان شناسایی و در سامانه مجوز ثبت شده است.

ایزدی به انواع کارگاه‌های انفرادی، کارگاهی، کارفرمایی و مشاغل خانگی و همچنین کارت‌های شناسایی اشاره کرد و گفت: هر سال برای هزار نفر از هنرمندان صنایع‌دستی دارای مجوز که از تسهیلات استفاده کردند، اشتغال ایجاد می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از دریافت حدود ۱۳۰ مهر اصالت ملی و ۱۳ مهر اصالت بین المللی تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان مازندران خبر داد.

او در خصوص صادرات، خاطرنشان کرد: سرامیک، محصولات چوبی و نساجی قابلیت صادرات دارد که با توجه به اینکه منطقه آزاد پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار دارد و همچنین معاف از تعرفه‌های مالیاتی است می‌تواند در بحث صادرات این محصولات برنامه‌ریزی مطلوب داشته باشیم.

ایزدی با اعلام اینکه ۴.۵ میلیون دلار صادرات محصولات صنایع‌دستی در استان داشتیم، از دغدغه تولیدکنندگان در زمینه صادرات و فروش محصولات خبر داد و گفت: باید یک شرکت هلدینگ برای حمایت تولیدکنندگان صنایع‌دستی در استان ورود پیدا کند.

او ادامه داد: در منطقه آزاد تجاری با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی می‌توانیم در خصوص صادرات و فروش تولیدات صنایع‌دستی برنامه‌های خوبی داشته باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران به برگزاری جشنواره فرهنگی گردشگری مشترک در منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: با خدمات دریا محور می‌توان گردشگری را توسعه داد و از ظرفیت های آن در استان استفاده کرد.

ایجاد بارانداز فروش در بندر امیرآباد و چپکرود جویبار

حجت الاسلام مجیدرضا فولادی در این نشست به ۳ منطقه امیرآباد بهشهر، چپکرود جویبار و نوشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بندر نوشهر کاملا اسکله و بارانداز صادرات و واردات در حوزه گردشگری است می توان برای تجارت و بازرگانی فقط از این بندر استفاده کرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی مازندران با اشاره به اینکه بندر امیرآباد به عنوان سومین بندر در کشور معرفی شده است، اظهارکرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالای بندر امیرآباد و صادرات و واردات با کشورهای CIS، آسیای میانه و قفقاز در بحث توسعه گردشگری و تولیدات صنایع‌دستی این بندر قابلیت بسیار بالایی دارد.

حجت الاسلام فولادی با تاکید بر اینکه میراث تاریخی استان باید حفاظ شود، تصریح کرد: در حوزه صنایع‌دستی با وجود کارگاه‌های تولیدی می‌توانیم در بحث جذب گردشگران و منابع ارزی که یکی از بزرگترین خدمات به جمهوری اسلامی است برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی مازندران به بحث آموزش هنر و صادرات تولیدات صنایع‌دستی به هنرمندان و صنعتگران تاکید کرد و گفت: باید حوزه‌های توریسم محور را در دستورکار قرار دهیم.

او از ایجاد سرای تجاری در شان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مناطق آزاد مازندران خبر داد و گفت: باید از حضور و همکاری سرمایه‌گذاران برای توسعه تجارت و صادرات در ۳ منطقه آزاد تجاری استان استفاده شود.

حجت الاسلام فولادی سیاست منطقه آزاد را در دو اصل جذب سرمایه‌گذار خارجی و تولید و صادرات عنوان کرد و افزود: باید ارزآوری و صادرات محور در دستورکار منطقه آزاد قرار گیرد.

او ادامه داد: در بندر امیرآباد و چپکرود جویبار یک بخش برای صادرات و تولیدات صنایع‌دستی و ایجاد بارانداز برای فروش و بازاریابی در نظر گرفته می‌شود.

او خاطرنشان کرد: با توجه به منطقه بکر بابلسر برای ایجاد پروژه گردشگری از سرمایه گذاران خارجی و اروپایی جهت همکاری دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110400278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha