فراخوان بهترین دهکده‌های گردشگری ۲۰۲۴ از سوی گردشگری سازمان ملل منتشر شد

گردشگری سازمان ملل برای دوره ۲۰۲۴ طرح «بهترین دهکده‌های گردشگری» خود برنامه‌هایی را اعلام کرده و قرار است کشورها فهرست روستاهای مد نظر خود را به این سازمان ارسال کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا، طی سه دوره گذشته، گردشگری سازمان ملل (نام جدید سازمان جهانی گردشگری (UNWTO))، تقریبا ۶۰۰ درخواست از نزدیک به صد کشور دریافت کرده است. در حال حاضر، شبکه بهترین دهکده‌های گردشگری سازمان ملل متحد ۱۸۶ عضو را در سراسر جهان گرد هم می‌آورد که شامل ۱۲۹ دهکده گردشگری شناخته شده و ۵۷ روستا در برنامه ارتقاست. این‌ها روی هم نماینده ۵۵ کشور در پنج منطقه جهان هستند.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل گردشگری سازمان ملل متحد، گفت: بهترین دهکده‌های گردشگریِ گردشگری سازمان ملل آن دسته از مقاصد روستایی را مشخص می‌کند که در آن‌ها گردشگری به‌عنوان یک فرصت یا به‌عنوان ابزاری برای رشد پایدار یا برای حفظ میراث فرهنگی و طبیعی منحصربه‌فرد مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای دوره ۲۰۲۴، ما مشتاقانه منتظر دیدن نمونه‌های بیشتری از گردشگری به عنوان یک نیروی بهبودبخش هستیم.

از کشورهای عضو گردشگری سازمان ملل دعوت می‌شود تا حداکثر هشت روستای کاندید را از طریق ادارات ملی گردشگری خود (NTA) ارائه دهند. برنامه‌ها تا ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ باز هستند و روستاهای منتخب در سه ماهه سوم سال اعلام می‌شوند.

یک هیئت مشورتی مستقل خارجی، متشکل از کارشناسان در زمینه‌های مختلف، برنامه‌ها را بر اساس ۹ حوزه ارزیابی می‌کند: ۱. منابع فرهنگی و طبیعی. ۲. ترویج و حفظ منابع فرهنگی. ۳. پایداری اقتصادی. ۴. پایداری اجتماعی؛ ۵. پایداری محیطی. ۶. توسعه گردشگری و یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش. ۷. حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری. ۸. زیرساخت و اتصال، و ۹. بهداشت، ایمنی و امنیت.

توسعه گردشگری برای توسعه روستایی

ابتکار «بهترین دهکده‌های گردشگریِ گردشگری سازمان ملل» که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، به دنبال تبدیل گردشگری به کاتالیزوری برای رفاه و بهزیستی روستایی است. این ابتکار رویکردی دوجانبه دارد: ارزش‌گذاری و حفظ روستاهای روستایی، مناظر، تنوع فرهنگی و سیستم‌های دانش، و پیشبرد استراتژی‌های نوآورانه همسو با اهداف توسعه پایدار (SDGs).

این ابتکار شامل سه جزء جدایی ناپذیر است:

·        ابتکار «بهترین دهکده‌های گردشگریِ گردشگری سازمان ملل» نمونه‌های برجسته‌ای از مقاصد گردشگری روستایی با دارایی‌های فرهنگی و طبیعی را به رسمیت می‌شناسد که ارزش‌ها، محصولات و سبک زندگی مبتنی بر روستا و جامعه را حفظ و ترویج می‌کنند و به نوآوری و پایداری متعهد هستند. انتخاب بر اساس ارزیابی منابع و ابتکارات آن‌ها در ۹ حوزه است که سه رکن توسعه پایدار، یعنی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را پوشش می‌دهد.

·        «برنامه ارتقای بهترین دهکده‌های گردشگریِ گردشگری سازمان ملل» به متقاضیانی کمک می‌کند که به طور کامل معیارهای کسب اعتبار را ندارند. این روستاها از گردشگری سازمان ملل متحد و شرکا برای رفع شکاف‌های شناسایی شده در فرآیند ارزیابی حمایت دریافت می‌کنند.

·        شبکه «بهترین دهکده‌های گردشگریِ گردشگری سازمان ملل متحد» فضایی را برای تبادل تجربیات و شیوه‌ها و فرصت‌های خوب فراهم می‌کند. این بخش شامل نمایندگان بهترین دهکده گردشگری و همچنین از برنامه ارتقاء است و از مشارکت کارشناسان، شرکای بخش دولتی و خصوصی درگیر در ترویج گردشگری برای توسعه روستایی سود می‌برد. شبکه بهترین دهکده‌های گردشگری از زمان آغاز به کار، مجموعه‌ای از جلسات آموزشی و مسترکلاس‌ها را برگزار کرده است که صدها شرکت‌کننده در آن حضور داشته‌اند. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402110700381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha