جشنواره‌ای که سیر صعودی دارد/ سرو سیمینی که چتر آن هر روز گسترده‌تر می‌شود

از بهمن ۱۳۹۵ که جشنواره فجر صنایع دستی برای اولین بار در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد تا اسفند امسال که قرار است هشتمین دوره این جشنواره برگزار شود، هفت دوره آن به خوبی برگزار شده است و جشنواره فجر صنایع دستی به یک جشنواره سراسر تجربه و آبدیده تبدیل شده است.

میراث‌آریا: در این سال ها جشنواره سرو سیمین فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر گذاشت و هنرمندان بسیاری از شهرهای مختلف کشور برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردند.

نکته حائز اهمیت در برگزاری دوره های مختلف جشنواره فجر صنایع دستی این است که این جشنواره همواره روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و سیر برگزاری جشنواره فجر صنایع دستی یک سیر صعودی است.

این جشنواره که با استقبال بی‌نظیر هنرمندان و استادکاران حوزه صنایع دستی روبه رو شده است، از سال قبل به صورت بین المللی برگزار شد و هنرمندانی از کشورهای مختلف دنیا نیز در این جشنواره حضور پیدا کردند.

با توجه به اهمیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، و فضای مناسب فجر انقلاب اسلامی برای نمایش، ظهور و معرفی استعدادها در عرصه‌های مختلف هنری، معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برآن شد تا با برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سال ۹۵ و طی سال‌های آتی به صورت برنامه‌ای سالانه، ضمن ایجاد فضایی برای بروز و ظهور آثار صنایع‌دستی در سطح حرفه‌ای، با ایجاد فضای گفتمان در این حوزه، فضای مناسب برای ارتقای سطح کیفی و تکامل رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در کشور فراهم آورد.

تبیین اهمیت جایگاه صنایع‌دستی به‌عنوان نمودی از فرهنگ ایرانی- اسلامی، نمایش تخصصی آثار هنرمندان شاخص و جریان‌های نوین در حوزه طراحی و تولید آثار صنایع‌دستی،  گردهمایی هنرمندان نخبه کشور در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، زمینه‌سازی به‌منظور  تعامل، تبادل، انتقال تجربیات هنرمندان،  معرفی آخرین تلاش‌ها و دستاوردهای هنرمندان در حوزه‌های مختلف دیزاین، تکنیک، مواد اولیه، کاربری، ابزار و فناوری‌های نوین، توسعه و ارتقای سطح کیفی آثار صنایع‌دستی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

این جشنواره در دو محور کلی نمایشگاه و تجلیل تخصصی ابتدا با برگزاری نمایشگاهی از ۱۵۰ اثر شاخص صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در دو بخش کلاسیک و نگاه نو به مدت ۵ روز در سال ۹۵ برگزار شد. در بخش کلاسیک آثاری فاخر از هنرمندان برجسته حال حاضر در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در بخش نگاه نو آثار صنایع‌دستی با رویکرد معاصر متناسب‌سازی شده با سبک زندگی امروزی نمایش داده خواهد شد و در ادامه در مراسمی ویژه از هنرمندان و برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

جشنواره‌ای که سیر صعودی دارد/ سرو سیمینی که چتر آن هر روز گسترده‌تر می‌شود

اهداف اصلی جشنواره

همان طور که اشاره شد این جشنواره روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است. جشنواره فجر صنایع‌دستی اهداف بزرگی را دارد که از آن جمله می‌توان به معرفی و به نمایش گذاشتن دستاوردهای معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در طول یک سال در زمینۀ مُهر اصالت بین‌المللی، مُهر اصالت ملی، نشان فاخر، آثار پیشکسوتان، آثار مرتبط با رویش دوبارۀ سرو (فرزندانی که پیشۀ صنایع‌دستی والدین را دنبال کرده‌اند.) و… اشاره کرد.

ضمن این که افزایش جایگاه و حیثیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در داخل و خارج کشور به واسطۀ این جشنواره، به نمایش گذاشتن ظرفیت بالای تولید خلاقانه و نوآورانه در زمینۀ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، تقویت زیرساخت‌های اشتغال بر اساس تولید آثار صنایع‌دستی فاخر و فاخر و کاربردی با محور کاربردی‌سازی خلاقانه، تحقق اقتصاد هویت بنیان، معرفی هنرمندان و صنعتگران برجسته و درجۀ یک به جامعه و همچنین به یکدیگر و اخذ ایدۀ آنان از آثار به نمایش درآمده، تسهیل فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین المللی برای فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، زمینه‌سازی گفتمان کارآمد و گسترده و ارائه پاسخ به نظام مسائل صنایع‌دستی و هنرهای سنتی حول سه محور هنرمندان، رسانه ها و مردم، تلاش برای استقرار عدالت فرهنگی و توجه به عناصر هویتی استان‌ها، اهتمام در جهت تقویت توجه و پرآوازه شدن جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و سلیقه سازی در جامعه هدف و ... از دیگر اهداف این جشنوراه است.

جشنواره فجر صنایع‌دستی فرصتی برای معرفی فرهنگ این سرزمین است

محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری جشنواره فجر صنایع‌دستی می‌گوید: صنایع‌دستی یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی است. صنایع‌دستی، تجلی‌گاه هنر مردمان این سرزمین است.

او می‌افزاید: صنایع‌دستی میراث ناملموس است و انتقال به ریشه‌های هویتی این سرزمین را می‌توان نظاره کرد. ایران در سیر تاریخی سرزمینی صنعتی بوده است. ذهنیتی که با مترادف کردن صنعت با انقلاب شکل گرفت.

دشتی اردکانی اضافه می‌کند: در این سرزمین هنر جز صنعت و صنعت جز هنر نبوده است. در این دوره شاهد نگاه نوینی در صنایع‌دستی کشور هستیم و سعی بر آن شد که تجربه و ذوق و هم سو کردن با سبک زندگی ایرانی اسلامی صنایع‌دستی خانه ایرانیان باقی بماند.

او ادامه می‌دهد: پیوند زدن صنایع‌دستی به معیشت مردم، کاری درست و اساسی است و در راستای شعار سال صنایع‌دستی یکی از اصلی‌ترین زمینه‌ها براساس تحقق شعار سال است.

رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ادامه می‌دهد: نقطه عطف ایران برای حضور در سایر کشورها صدور انقلاب اسلامی است. این جشنواره فرصتی برای معرفی فرهنگ این سرزمین بوده که با جمعی از هنرمندان برگزار شد و اقدامی بسیار ارزنده و مانا بود.

تحقق اقتصاد هویت‌بنیان با جشنواره فجر صنایع‌دستی

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور نیز درباره اهمیت برگزاری جشنواره فجر صنایع‌دستی می گوید: اگرچه سیاست‌های کلان توسط قانون‌گذاران برای بلندمدت دیده و اندیشیده شده است، لیکن بدیهی است نحوۀ ارائۀ مجریان، بر اساس نیازهای روز و به فراخور اقتضائات زمان، می‌تواند و باید تغییراتی نسبت به ادوار قبل لحاظ شود.

او می افزاید: هفتمین دوره، آغاز تغییراتی ژرف در جشنواره و افزوده شدن جنبۀ بین‌المللی به آن به شمار می‌آید. به این معنا که جشنوارۀ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر در داخل از رشد کافی برخوردار شده و آمادۀ توسعۀ خویش به آن سوی مرزها است.

او ادامه می‌دهد: در چنین وضعیتی است که تمام تلاش برگزارکنندگان و مسئولان با رویکرد تقویت توجه به صنایع‌دستی ایران، در راستای تحقق اقتصاد هویت‌بنیان، متمرکز شده و کوشیده راه پر فراز و نشیب ترکیب فاخر و کاربردی را در آثار صنایع‌دستی ایران هموار سازد و صناعت را در معنای تاریخی خویش به بار نشانَد.

جلالی در ادامه می‌گوید: آنچه حاصل آمده اگرچه نمی‌تواند حق مطلب را دربارۀ جایگاه و شأن صنعتگران و هنرمندان ارجمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران ادا کند، لیکن تبلور تمام عشق و توانی است که مسئولان، فعالان و دست‌اندرکاران مربوطه دارند و امکانات موجود ظهور آن را در ساحت وجود میسر می‌سازند.

حالا قرار است هشتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی یا همان سرو سیمین ۸، در اسفندماه سال جاری در محل برج آزادی تهران برگزار شود. جشنواره‌ای که تا کنون با توجه به سیر صعودی که طی کرده، نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی را به دنبال داشته است.

سرو سیمین که سال ۹۵ به‌عنوان یک نهال نوپا کاشته شد رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک درخت تنومند است. درختی که چتر آن بر سر هنرمندان است و هر روز گسترده‌تر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110800450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha