پیشنهاد تأسیس موزه میراث معماری معاصر/ حفاظت از معماری معاصر نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی است

اسکندر مختاری، چهره ماندگار میراث فرهنگی در نشست «حفظ و احیاء‌ بناها و معماری معاصر» گفت: حفاظت از میراث معماری معاصر نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و آگاهی‌افزایی بیشتر است.

به گزارش میراث آریا، در ادامه سلسله نشست‌های میراث فرهنگی، نشست تخصصی میراث فرهنگی با موضوع «حفظ و احیاء‌ بناها و معماری معاصر»، امروز ـ یکشنبه ۸ بهمن ـ در کاخ گلستان برگزار شد.

مصطفی پورعلی، مشاور امور ثبت جهانی و کنوانسیون‌های معاونت میراث فرهنگی ابتدای این نشست گفت: بسیار خرسندم که این جلسه در کاخ گلستان برگزار شده که از ارزشمندترین آثار ایران است.

وی افزود: این جلسه به دلیل تنوع موضوعات، جلسه مقدماتی است تا ان‌شاءالله در جلسات بعدی موضوعات گسترده‌تری بررسی شود.

در ادامه، اسکندر مختاری چهره ماندگار میراث فرهنگی اظهار داشت: حفاظت از میراث معماری معاصر نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و آگاهی‌افزایی بیشتر است.

وی افزود: بحث میراث معماری معاصر در ایران بحث جوانی است ولی نسبت به دنیا ما دیر شروع نکردیم. ما امروز در نیمه راهیم. در این چند سال در موضوع معماری معاصر دامنه مطالب تغییر کرده و آنقدر دامنه آن گسترده شده است که تمامی ابعاد زندگی را در بر می‌گیرد. 

مختاری با بیان اینکه در زمینه مرمت تجربیات موفق زیادی داشته‌ایم،‌ اظهار داشت: ویژگی معماری گروه دوران تحول این است که اسناد را پیدا می‌کند و بعد راجع به آن بحث و قضاوت می‌کند و می‌توان گفت یکی از کامل‌ترین آرشیوها را دارند. در حال حاضر «مجموعه دوران تحول» ۸ کتاب نفیس چاپ کرده است اما چه کسی از آنها حمایت می‌کند؟

چهره ماندگار میراث فرهنگی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات این مسیر، زیاد بودن آثار و اسناد است.

وی پیشنهاد کرد تا پیش از نابودی اسناد، مکانی برای تأسیس موزه میراث معماری معاصر تعیین شود.

معماری در ایران معاصر، چندوجهی است

بیژن شافعی، معمار، در بخش دیگری از این نشست بر ارزشمند بودن ویژگی‌های معماری دوران تحول در ایران تأکید کرد و گفت: شناخت معماری در ایران بدون توجه به ویژگی های دوران تحول میسر نیست.

وی افزود: موضوع نشست امروز و معماری مدرن نیاز به تشکیل کارگاه‌های تخصصی دارد. 

شافعی خاطرنشان کرد: تحول در سیاست و حکومت‌ها تنها می تواند جریان معماری را تند یا کند سازد اما نمی‌تواند باعث تغییری بنیادین شود.

این معمار و مدرس دانشگاه اظهار داشت: ایران یک کشور چندوجهی است چه از لحاظ فرهنگی، قومیتی، مذهبی و... در نتیجه معماری آن نیز چندوجهی و نمی‌توان برای آن یک نسخه تجویز کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110800492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha