حضور در جمع فعالان اقتصادی هدف کلانی بود که محقق شد/ نام بردن رهبر انقلاب از صنایع‌دستی در کنار نفت، فرصتی برای اتصال به صنایع‌ بالادستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تقویت توجه به صنایع‌دستی را سیاست کلانی عنوان کرد که محقق شده است و افزود: نام بردن رهبر انقلاب از صنایع‌دستی در کنار صنعت‌ نفت فرصتی برای مذاکره، ارائه پیشنهاد و اتصال به صنایع بالادستی و معرفی این حوزه به‌عنوان صنعتی ارزش‌آفرین، ارزآور و یکی از ارکان اقتصاد است.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، حضور فعالان صنایع‌دستی در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب اسلامی را در راستای سیاست تقویت توجه به صنایع‌دستی عنوان کرد و ادامه داد: تقویت رویکرد اقتصادی و برجسته کردن ظرفیت‌های اقتصادی صنایع‌دستی با کلیدواژه اقتصاد هویت بنیان آغاز شد که حد اعلای آن ایجاد رویکردها و گزاره های تازه در عرصه صنایع‌دستی است.

حضور فعالان صنایع‌دستی برای نخستین‌بار در دیدار رهبری

او با بیان اینکه به‌عنوان مرجع سیاست‌گذاری سعی بر دنبال کردن اهداف کلان داریم و حرکت‌هایمان را بر این اساس نقطه‌گذاری می‌کنیم، ادامه داد: حضور در این نمایشگاه و جمع فعالان اقتصادی تحقق هدف کلان تقویت توجه با رویکرد و کارکرد اقتصادی بود که باید از این فرصت برای بهترین نقش آفرینی استفاده کنیم.

جلالی با اشاره به تغییر رویکرد نسبت به صنایع‌دستی در نتیجه این سیاستگذاری، افزود: در نشستی که هر ساله فعالان برتر اقتصادی کشور با رهبری دارند و قبل از آن نیز نمایشگاهی از توانمندی‌های داخلی برگزار می‌شود برای اولین بار صنایع‌دستی هم جای خود را باز کرد.

ارتقا جایگاه از تزئینی به بازویی برای ارزش‌آفرینی در سطح بین‌الملل

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به ارتقا جایگاه صنایع‌دستی از هنر صرفا تزئینی و ویترینی به بازویی برای ارزش آفرینی در سطح بین‌الملل و ورود به ادبیات سیاستگذاران اشاره کرد و ادامه داد: هم‌اکنون توانستیم ملموس‌سازی و گزاره‌سازی صنایع‌دستی را در عالی‌ترین حوزه سیاستگذاری کشور رقم بزنیم.

او تصریح کرد: همچنین ظرفیت‌های صنایع‌دستی نه‌ به‌عنوان حوزه‌ای هزینه‌ساز بلکه سرمایه‌آفرین و ارزآور به نمایش گذاشته شد.

جلالی حضور در این رویداد را فرصتی برای عرض‌اندام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی در راستای رفع انسداد اقتصادی، اتصال به ادبیات توسعه، هویت‌محور کردن محیط کسب وکار عنوان و به حضور بانوان در ۲ غرفه صنایع‌دستی به‌عنوان تنها بانوان حاضر در نمایشگاه توانمندی‌های داخلی اشاره کرد.

تکمیل زنجیره ارزش با معرفی صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از رکن‌های مهم اقتصاد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی معرفی صنایع‌دستی را به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد ضرورتی برای تکمیل زنجیره ارزش این حوزه دانست و بر نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد فرهنگ تاکید کرد.

او با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر انقلاب، نام بردن ایشان از حوزه صنایع‌دستی در کنار صنعت نفت و تاکید بر مشارکت مردمی، تقویت توجه برای رفع فقر و ایجاد اشتغال را دستاوردی ارزشمند برای این صنعت عنوان کرد و این برجسته‌سازی را فرصتی برای مذاکره، اتصال به صنایع بالادستی و ارائه پیشنهادها دانست و متذکر شد: تقویت توجه تنها به معنای ‌استفاده نیست بلکه نقش‌آفرینی هم‌عرض با سایر حوزه‌ها و کمک دهنده است.

ادبیات‌سازی سنگ بنای هر سیاست‌گذاری‌/ تعریف کارکردهای جدید و کاربردهای متفاوت برای اتصال به سایر عرصه‌ها

جلالی با بیان اینکه ادبیات‌سازی سنگ بنای هر سیاست‌گذاری است، ادامه داد: تمام تلاشمان طی این مدت رسیدن از توصیف به تشریح ظرفیت‌های صنایع‌دستی با رویکرد اقتصادی بود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی رویکرد، کارکرد و کاربرد را سه اصل مهم در عملیاتی کردن هر سیاستی عنوان کرد و افزود:‌ تغییر رویکرد را از جشنواره فجر صنایع‌دستی سال گذشته آغاز کردیم. در این مرحله باید تقویت بنیان خانواده، اشتغال زنان و ارزآوری را به‌عنوان کارکردهای جدید معرفی و نهایتا برای تقویت زنجیره ارزش، کاربردهای متفاوت صنایع‌دستی را در اتصال به عرصه‌های مختلف شناسایی کنیم.

معرفی صنایع‌دستی به‌عنوان ظرفیتی سرمایه‌آور و ارزش‌آفرین

او به گسترش بازار صنایع‌دستی و رفع موازی کاری‌ها به‌عنوان گام پس از تقویت توجه اشاره کرد و ادامه داد: بازار فقط به معنای فروش نیست، بلکه اتصال به سایر دستگاه‌ها همچنین تقویت و رونق تمامی ساحت‌ها از جمله آموزش، تولید و معرفی است. تقویت بازار ما زمانی است که همه دستگاه‌ها در هر اقدامی به ما به‌عنوان یک رکن عملیاتی توجه کنند.

جلالی با بیان اینکه در گذشته مطالبات صنایع‌دستی محدود به بیمه و تسهیلات بود و در ادبیات بودجه حوزه‌ای مستمری‌بگیر و هزینه‌ساز محسوب می‌شد، افزود: عزت‌نفس نقش‌آفرینی صنایع‌دستی زمانی به هنرمندان، صنعت‌گران و بازرگانان برمی‌گردد که رویکرد اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار بر این حوزه حاکم باشد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در پایان با بیان اینکه در این نمایشگاه ظرفیت صنایع‌دستی توسط سایر حوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته بود به عرضه میوه‌های ایران در سبدهای صنایع‌دستی و کپوهای بافته شده دزفول و استفاده از شیشه‌های صنایع‌دستی اشاره و تاکید کرد: صنایع‌دستی نه به‌عنوان هزینه بلکه یک ظرفیت سرمایه‌آور و ارزش‌آفرین باید معرفی شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111100652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha