بقعه «شاه‌ گردن‌ بلند» خوزستان اعتبار گرفت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لالی گفت: مرمت و سامان‌دهی بقعه شاه‌ابوالقاسم معروف به «شاه گردن‌ بلند» در دستورکار اداره میراث‌فرهنگی این شهرستان قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، اردشیر کوهزاد گفت: ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و استحکام‌بخشی بقعه شاه‌ابوالقاسم معروف به «شاه گردن‌ بلند» به صورت کامل اختصاص یافته است و این مهم در دستورکار اداره میراث‌فرهنگی شهرستان قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لالی خاطرنشان کرد: اعتبار مرمت این بنای تاریخی از محل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان تخصیص یافته است.

او با بیان این‌که این شهرستان جاذبه‌های گردشگری گوناگونی وجود دارد که یکی از آن‌ها امام‌زاده شاه ابوالقاسم به شمار می‌رود که جاذبه‌ای مذهبی محسوب می‌شود گفت: این امام‌زاده در ۲۴ کیلومتری شرق شهرستان لالی، در مسیر جاده اندیکا و در روستای سادات قرار دارد و متعلق به سیدمحمد پرهیزگار فرزند سیدابراهیم که نوه امام موسی‌کاظم (ع) و از برادرزاده‌های امام رضا (ع) است و به قصد ترویج مذهب تشیع به ایران وارد شده بود، است.

کوهزاد افزود: بنای آرامگاه شاه ابوالقاسم در زمان هلاکو خان مغول ساخته شد و به همین خاطر قدمت آن به دوران ایلخانی برمی‌گردد و از آنجاکه این بنا در روستا قرار دارد به همین خاطر اطراف آن را طبیعتی زیبا فراگرفته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لالی تصریح کرد: این امام‌زاده در میان عامه مردم و معتقدان خود به شاهزاده ابوالقاسم و یا شاه گردن‌ بلند و یا شاه مال بابادی شهرت دارد و مردم روستا که همگی از سادات کشور هستند این امامزاده را جد خود می‌دانند. این گروه از سادات با استناد به متن بازنویسی شده‌ای که در اختیار دارند خود را از نسل صاحب آرامگاه سید ابراهیم بن سیدمحمد پرهیزگار بن امام موسی الکاظم علیه‌السلام می‌دانند که به شاه ابوالقاسم و شاه خراسان نیز شهرت داشت.

این بنای تاریخی در ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111100705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha