نیم تنه مرمت شده کاوش‌های کُنارصندل جیرفت رونمایی شد

نیم تنه مرمت شده کاوش‌های تپه کنارصندل جیرفت با حضور رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، معاون استاندار کرمان و برخی دیگر از مدیران استانی و شهرستانی رونمایی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور شامگاه شنبه ۱۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در حاشیه رونمایی از نیم تنه مرمت شده محوطه باستانی کنارصندل جیرفت گفت: کاوش در بسیاری از محوطه‌های باستانی بزرگ کشور همچون شهر سوخته، جیرفت و شوش عملا متوقف است که سال آینده با جذب اعتبارات پژوهشی فعالیت‌های باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت در این محوطه‌ها را دوباره آغاز می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور اظهار کرد: اعتبارات پژوهشی حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری بیشتر در خود استان‌ها متمرکز است اما برای سال آینده در مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم تلاش می‌کنیم بتوانیم اعتبار قابل توجهی را برای کاوش محوطه‌های کلان کشور جذب کنیم.

او افزود: ۲ ماه پیش سیدمنصور سیدسجادی باستان‌شناس برجسته کشور با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به منطقه اعزام شد که فعالیت‌های باستان‌شناسی کنار صندل را پس از وقفه‌ای ۱۶ ساله از سر بگیرند.

ده‌پهلوان اضافه کرد: امیدواریم حامی معنوی، حقوقی و در سال آینده حامی مالی کاوش‌ها و ساماندهی‌های کنار صندل باشیم.

او ادامه داد: موضوعات و مشکلاتی که احصا شد بخشی به تصویب رساندن عرصه و حریم محوطه‌های مهم شهر قدیم جیرفت است که مسائل حقوقی و اداری آن را در صورتی امکان‌پذیر باشد مورد پیگیری قرار داد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی افزود: در تصویب عرصه و حریم مجموعه کنار صندل سعی می‌کنیم که زیست مردم هم در نظر گرفته شود که کمترین چالش‌های اجتماعی را در منطقه داشته باشیم و میراث گران‌سنگی که در این خطه از ایران وجود دارد برای نسل آینده حفظ کنیم.

احیای نقش برجسته محوطه کنارصندل با کمک تصاویر اسناد و مدارک

مسئول کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه کنارصندل در مورد این نقش برجسته، گفت: نقش برجسته در زمان حفاری در جبهه غربی کنار صندل جنوبی پیدا شد که قسمت بالای نیم تنه در زمان‌های قدیم از بین رفته بود اما خود نیم تنه هم در سال۱۳۹۶ پابرجا بوده است اما این نقش برجسته به دلیل دخالت‌های طبیعت از بین رفت که با کمک تصاویر اسناد و مدارک در دست آن را مجددا احیا کردیم.

سید منصور سیدسجادی در ادامه این آیین افزود: عینا همان نقش برجسته را ساختیم و حتی بخش‌هایی که گل‌آلود بوده را بازسازی کردیم.

او ادامه داد: این نقش برجسته یک شخصیت مهم یا روحانی را نشان می داده است که قدمت آن به نیمه دوم هزاره سوم پیش از میلاد یعنی ۴۳۰۰ سال پیش برمی گردد که چنین نقوشی را در ایران نداشتیم.

مسئول کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه کنارصندل خاطرنشان کرد: در دوره هخامنشیان و ساسانیان نقوش زیادی داریم اما در دوران آغاز شهرنشینی این نخستین بار است که نقش یک شخصیت ناشناس در یکی از شهرها پیدا می‌شود.

سیدسجادی به رونمایی از کتاب باستان‌شناسی جنوب شرقی فلات ایران در دوران مفرغ در آیین مذکور افزود: این کتاب توسط خودم نوشته شده است و گزارشی در رابطه با آثار باستانی جنوب شرق ایران بوده که در باستان‌شناسی ایران کمتر شناخته شده است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه غرب ایران و خوزستان برای باستان‌شناسان کاملا شناخته شده است با هدف اینکه دانشجویان و جوانان با جنوب شرق کشور آشنا شوند این کتاب نوشته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111500896

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha