رمزگشایی از مرموزترین سفر بدون بازگشت به قطب شمال

باستان‌شناسان، اشیای شخصی خدمه یک کشتی غرق‌ شده متعلق به ۲۰۰ سال پیش را در کانادا کشف کردند.

به گزارش میراث آریا، کارشناسان باستان‌شناسی زیر آب کانادا، اشیای شخصی متعلق به خدمه کشی تاریخی اچ‌ام‌اس اربوس (HMS Erebus) را کشف کردند. کشتی اچ‌ام‌اس اربوس در سال ۱۸۲۶ توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در اسکله پمبروک (Pembroke) کشور ولز به‌منظور کاوش در قطب شمال و قطب جنوب ساخته شد.

این کشتی در آخرین اعزام خود، معروف به سفر اکتشافی فرانکلین، قرار بود همراه با کشتی دیگری به نام اچ‌ام‌اس ترور (HMS Terror) آخرین بخش‌های ناوبری شمال غربی را در قطب شمال کانادا بپیمایند، اما نزدیکی جزیره کینگ ویلیام در یخ‌ها گرفتار شدند.پس از یک سا ل محبوس ماندن در یخ، خدمه تصمیم گرفتند کشتی‌ها را رها کنند و پیاده از روی یخ‌ها، راهی کانادا شوند، اما همگی در این مسیر جان باختند.

سفر اکتشافی فرانکلین لقب مرموزترین سفر بدون بازگشت به قطب شمال را از آن خود کرده بود تا اینکه در سال ۲۰۱۴ ، بقایای غرق شده اچ‌ام‌اس اربوس در خلیج ویلموت و کرامپتون، واقع در غرب شبه‌جزیره آدلاید کشف شد.

در گزارش اخیر آمده که باستان‌شناسان زیر آب، ۶۸ غواصی را برای بررسی محل غرق شدن کشی اچ‌ام‌اس اربوس انجام دادند و موفق به کشف صدها اثر ارزشمند و ثبت تصاویر واضح از این کشتی شدند. آثار به دست آمده به‌منظور دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره آخرین ماموریت این کشتی در سال ۱۸۴۵ به دقت مورد بررسی و بازیابی قرار گرفتند.

کشتی اربوس

محققان اعلام کردند برخی اشیای کشف‌ شده مربوط به ناوبری کشتی هستند، از جمله یک خط کش موازی، یک دماسنج دست نخورده، یک جلد کتاب چرمی و یک میله ماهیگیری با قرقره برنجی. این اشیا در کابین افسران یافت شد و کارشناسان بر این باورند که متعلق به ستوان دوم هنری دونداس لو وسکونت هستند.

باستان‌شناسان همچنین یک کفش یا بخشی از چکمه چرمی، شیشه‌های نگهداری و یک بطری دارویی مهر و موم شده را از انبار کشف کردند، انباری که احتمالا مربوط به کاپیتان کشتی بوده است. همچنین تلاش‌هایی برای جستجو در کابین منسوب به ستوان سوم جیمز فیرهولم انجام و مجموعه‌ای از فسیل‌های ناشناخته کشف شد.

کشتی اربوس

باستان‌شناسان زیر آب همچنین با جستجو در محل زندگی خدمه، گنجینه‌ای از اقلام تاریخی مانند تپانچه، تجهیزات نظامی، کفش، بطری دارو و تعدادی سکه را به دست آوردند.

استیون گیلبولت، وزیر محیط زیست و تغییر اقلیم کانادا و مسئول آژانس پارک‌های کانادا در خصوص این کاوش گفت: سفر اکتشافی فرانکلین یکی از اسرار محبوب قرن نوزدهم است و ما برای درک بهتر آن، در حال بازیابی قطعاتی از این پازل اسرارآمیز هستیم.

با تلاش‌های آژانس پارک‌های کانادا، کاوش‌ها در این کشتی ۲۰۰ ساله همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111600974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha