ضرورت فهم دقیق از بافت تاریخی/ تخریب خانه‌های خشتی در یزد به صفر رسیده است

عضو شورای احیاء بافت‌ها و بناهای تاریخی استان یزد گفت: معمولاً بافت‌های تاریخی یک هسته مرکزی دارند و روستاهایی به آن چسبیده است که نباید از آن‌ها غافل شد.

به گزارش میراث آریا، نشست «برنامه‌های پیش رو برای حفاظت و احیای میراث جهانی یزد» با حضور فیزیکی و مجازی محمدحسن خادم‌زاده عضو شورای احیاء بافت‌ها و بناهای تاریخی استان یزد، کاظم مندگاری استاد دانشگاه و مجید علومی سرپرست بافت تاریخی یزد، پیش از ظهر امروز (‌سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه) در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

خادم‌زاده در ابتدای این نشست گفت: مهمترین مشکل حوزه میراث فرهنگی که ریشه در گذشته دارد، نداشتن شناخت و آگاهی از مسئولیت برخی مدیران میراث فرهنگی است. با نگاه کارشناسی می‌توان دستگاه‌های اجرایی دیگر را هم پای کار آورد. 

وی اضافه کرد: مسئله‌ای که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، در عدم فهم حوزه بافت است؛ یعنی نمی‌دانیم بافت کجاست؟ معمولاً بافت‌های تاریخی یک هسته مرکزی دارند و روستاهایی به آن چسبیده است. ما در ثبت جهانی یزد در سال ۱۳۹۶ فقط هسته مرکزی را ثبت کردیم و اطراف آن را رها کردیم؛ چرا چون شناختی نسبت به بافت نداریم. 

عضو شورای احیاء بافت‌ها و بناهای تاریخی استان یزد ادامه داد: دو بخش در یزد محل چالش است؛ یکی هسته که ثبت جهانی شده و فشار برای تخریب و ساخت هتل بسیار زیاد است و دیگر، اطراف هسته که بر اثر کم‌اهمیت شمردن آن رو به تخریب است. 

خادم‌زاده خاطرنشان کرد: آموزش مهم‌ترین اقدام است که معاونت میراث فرهنگی آن را شروع کرده و امید داریم ادامه پیدا کند و به شهرهای دیگر هم بروید. حتی دستگاه‌های اجرایی دیگر هم در این نشست‌ها شرکت کنند تا دانش نسبی به میراث پیدا کنند.

اهمیت سرشماری بافت تاریخی  

علومی سرپرست بافت تاریخی یزد هم که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت، گفت: آسیب شناسی در بافت تاریخی الزامیست که در سال گذشته این مطالعات آسیب‌شناسی صورت گرفت. 

وی افزود: سرشماری بافت تاریخی نکته مهم دیگر است که مشخص می‌کند شرایط چگونه بوده است و چگونه می‌شود. ان‌شاءلله اگر خروجی‌های این موارد تکمیل شود، خواهیم فهمید که چه میزان پس از ثبت جهانی موفق بوده‌ایم. 

سرپرست بافت تاریخی یزد اظهار داشت: از سال ۹۶ با توجه به تعهدی که برای استفاده از مصالح بومی دادیم، کمی دچار مشکل شدیم. تأثیر ثبت جهانی در یزد باعث شد تا امروز آمار تخریب خانه‌های خشتی در یزد به صفر برسد و تولید خشت بسیار بالا رفته تا برای ساخت بناها از خشت استفاده شود. 

وی تصریح کرد: حفاظت شهر تاریخی و توسعه شهری با هم مغایرتی ندارد، ما باید کاری کنیم که کسی که در بافت تاریخی زندگی می‌کند، به آن افتخار کند.

دستگاه‌های اجرایی یزد و مواجهه با ثبت جهانی

مندگاری هم دراین نشست اظهار داشت: یزد حدود ۳۵ سال در بحث بافت تاریخی پیشتاز بوده است، اولین طرح‌های تفصیلی برای یزد بود و در یزد اقدامات اجرایی شکل گرفت. اگر بخواهیم شرایط را با ۳۵ سال پیش مقایسه کنیم باید گفت اقدامات مهمی در یزد شکل گرفته . 

این استاد دانشگا اظهار داشت: پس از ثبت جهانی یزد، انتظار ما این بود که دستگاه‌های اجرایی موضوع شهر تاریخی یزد را جزء دغدغه‌های خود قرار بدهند و در مورد آن هم‌اندیشی کنند تا به سمت مناسبی حرکت کنیم اما دغدغه برای دستگاه‌ها آنطور که باید شکل نگرفت و این موضوع در درازمدت باعث می‌شود تا ما به عقب بازگردیم. 

وی افزود: در این شرایط و پس از ثبت جهانی، تنها یک نفع می‌بریم که آن هم در حوزه گردشگری است که خوب است اما نباید به آن بسنده کرد.

مندگاری گفت: در دانشگاه یزد کارگروهی پژوهشی در مورد معماری بومی داریم و دانشگاه عمران یزد درحال انجام تحقیقات بر روی خشت هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111701086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha